7. Värderingsmässigt

Hej,

Med oförställd häpnad läser jag i Etc í en intervu med avgående SVT-chefen Eva Hamilton: ”TV4 får inte betalt för tittare över 59 år, för TV 3 och Kanal 5 gäller 45 år som högsta ålder. De som är äldre än så kallas spill. ”

Om detta stämmer är det alltså direkt olönsamt för de reklamfinansierade TV-företagen att göra program som ses också av en äldre publik. Med den informationen som bakgrund är det ju lätt att förstå varför deras programutbud ser ut som de gör. Grundfrågan är i stället: hur kommer det sig att de företag som köper reklamtid utesluter den mest välbärgade åldersgruppen?!

Själv drabbas jag ibland av insikten att ”jag förstår inte nåtttttttttttt!”. Här och nu vill jag erkänna att detta är just ett sådant tillfälle.

Allt gott

Bodil

 

3 kommentarer på “7. Värderingsmässigt

  1. Min första tanke var att de insett att man upp i åren inte lika lätt faller för reklam o trender, utan blivit mer återhållsam och funnit andra värderingar än att ständigt konsumera… men jag tror INTE att jag har helt rätt i det…

    /Gun

  2. De som tänker bort en stor del av befolkningen lider av det ungdomliga självförtroende som endast den grundmurade okunnigheten ger. När de inser sitt misstag är det för sent.

  3. Med tanke på att det är en förhållande stor del av reklamen-som vänder sig till yngre personer–som kanske mera har en benägenhet att okritiskt svälja all tillrättalagda ock flashiga inslag. Förljugenhet ock friseringar har vi–tror jag—lärt oss genomskåda. Därav är ”vi” ej lönsamma i just detta syfte.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

This site is using OpenAvatar based on

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.