11. Den mogna människan (4)

Hej i värmen!

Sommaren fortsätter – och vi med den.

Cohen vänder sig inte bara emot hur vår samtida västvärld tenderar att missa att somlig visdom bara kan uppnås genom decennier av lärande.  Han inför också begreppet ”utvecklingsintelligens” som ett mått på hur långt ens unika neurologiska, emotionella, intellektuella och psykologiska förmågor nått och hunnit integreras i den mogna hjärnan. Han är tydlig med att vi som gamla når betydligt  längre än t ex Piagets utvecklingsstadier (exempelvis de som belyser hur man först mot slutet av grundskolan har förutsättningar att förstå proportionalitet, min anm) och markerar och utvecklar hur vi medan år läggs till år hinner uppnå relativistiskt tänkande, dialektiskt tänkande och systematiskt tänkande.

Hur kommer det sig då, tänker jag , att kulturen bibehåller sitt tänkesätt om gamla människor utifrån uttryck som

Vid ättestupan

Att närma sig ändhållplatsen

På ålderns höst

Att dra sig tillbaka 

Beror det möjligen på att kulturföreträdarna ännu inte är där?  Kan så vara. Men: VAD KAN VI DÅ SJÄLVA GÖRA FÖR ATT EXEMPELVIS BANA VÄG FÖR 50-TALISTERNAS KOMMANDE ÅLDERDOM?

Allt gott

Bodil

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

This site is using OpenAvatar based on

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.