01. Idem och ipse, andra inlÀgget
Hej,
Lars Tornstams har genom sitt begrepp gerotranscendens beskrivit vad som hÀnder med oss nÀr vi Äldras. Den kÀnnetecknas av att man kan gÄ
frÄn att vara fastlÄst i gamla tolkningar av tidigare hÀndelser till omtolkning och en ny befriande förstÄelse,
frÄn en kÀnsla av ensamhet och isolering till att kÀnna en ny samhörighet med mÀnskligheten i stort,
frÄn en rÀdsla för döden till att se livet och döden som en naturlig del av livets process,
frÄn en begrÀnsad uppfattning om sig sjÀlv till att upptÀcka nya sidor hos sig sjÀlv,
frÄn en lÄg sjÀlvkÀnsla till att verkligen tycka om sig sjÀlv,
frÄn en oro över kroppens hÀlsa till en acceptans och trygghet,
frÄn en upplevelse av livet som svÄrförstÄeligt till en kÀnsla av att livets pusselbitar faller pÄ
plats,
frÄn en rÀdsla för att vara ensam till en upplevelse av den positiva ensamheten som nödvÀndig,
frÄn att kÀnna sig hÀmmad av sociala regler och etiketter till att leka mer fritt med livet,
frÄn att kÀnna sig hÀmmad av roller och sociala masker till att vara mer sig sjÀlv,
frÄn att vara materialist till att leva med endast det som Àr allra mest nödvÀndigt,
frÄn att stÀndigt bedöma andra utifrÄn ett rÀtt-och-fel-tÀnkande till ökad tolerans och acceptans
Det finns alltsĂ„ mĂ„nga skĂ€l att vara nyfiken pĂ„ sitt kommande jag, undra över om dess âidemâ kommer att stĂ„ sig och vilka stĂ€ndigt nya âipseâ som kommer till.
Allt gott
Bodil
Hej,
”frĂ„n att stĂ€ndigt bedöma andra utifrĂ„n ett rĂ€tt-och-fel-tĂ€nkande till ökad tolerans och acceptans” stĂ„r sist i upprĂ€kningen om vad som kan hĂ€nda oss nĂ€r vi blir gamla.
Jag skulle vilja ha det först: Att nĂ€r vi slĂ€pper pĂ„ detta – inklusive att stĂ€ndigt bedöma oss sjĂ€lva utifrĂ„n vad andra ska tycka om oss – sĂ„ kommer det övriga automatiskt.
Vi slutar tÀvla och Àgnar tiden Ät att leva och vara.
Idem och ipse eller sjÀlvet och jaget som psykologin talar om. Listan av förhÄllningssÀtten Àr lÄng, tÀnkvÀrd men ocksÄ lite utmanande.
”frĂ„n en kĂ€nsla av ensamhet och isolering till att kĂ€nna en ny samhörighet med mĂ€nskligheten …” Den nödvĂ€ndiga positiva ensamheten som det lĂ€ngre ner talas om, Ă€r inte sĂ„ svĂ„r att ta till sig. Men att kĂ€nna samhörighet med mĂ€nskligheten samtidigt som man kĂ€nner sig ensam i sitt nu, kan för mĂ„nga vara en vĂ€l sĂ„ hög tröskel. I delaktighet med andra blir vi levande, men om delaktigheten Ă€r svag?
Andra punkter Àr sÄ lockande, sÄ upplyftande, lÀtta att skriva under pÄ. Att med Ärens gÄng se nya sidor hos sig sjÀlv, att mÀrka hur pusselbitarna lÀgger sig tillrÀtta. Vi behöver uppmÀrksammans pÄ sÄdant, pÄminnas om att just detta hör till vÄr tid som gamla. Listor av detta slag stÀller sig i vÀgen för vÄra pÄtrÀngande tankar om att loppet Àr kört nÀr vi börjar glömma och nÀr kroppen inte riktigt vill hÀnga med. Det Àr bra att fÄ redskap och Lars Tornstams ord ger oss sÄdana.
BÀsta hÀlsningar
Helmi Jönestam
Religioner – förstĂ„dda som begrepp för ofta nedĂ€rvd grupptillhörighet inom viss vĂ€rldsĂ„skĂ„dning inklusive ”sanningstro”, riter och dogmsystem – har för mig blivit detsamma som ovanifrĂ„n bestĂ€mda tankeramar. DĂ€r andras jag, inklusive Gudsjaget. betraktar oss utifrĂ„n sina avgrĂ€nsade och kritiska ”egovĂ€rldsögpn”. SĂ„ ocksĂ„ vi dem tillbaka – OCH oss sjĂ€lva i upplĂ€rt utifrĂ„nperspektiv. I en omgivning ofta inriktad pĂ„ social karriĂ€r, eller sĂ€llskapsliv,under vĂ„rt medfödda tĂ€vlingsklĂ€ttrande med omgivningen. VĂ„r förmĂ„ga till empati blir dĂ„ lĂ€tt verktyg i ett rollspel som gör sjĂ€lva medkĂ€nslan till ytlig mask i stĂ€llet för uppövande i inkĂ€nnande vĂ€xelspel mellan subjekt och subjekt – frĂ„n och till jaget i mĂ€nniskor, djur, vĂ€xter osv.
Medan vi i vĂ€rsta fall förstelnas, Ă„ldrande – med tiden, som utifrĂ„n iakttagna objektjag i ekonomiserad interaktion med omgivningen.
SĂ„ betraktat Ă€r organiserandet av vĂ„r sjĂ€lvuppfattning och medmĂ€nniskosyn inom religiöst samfund eller politiskt parti ungefĂ€r detsamma vad gĂ€ller konsekvenserna i likformandet av vĂ„ra SJĂLar och allmĂ€nna syn pĂ„ den levande omgivningen hĂ€r pĂ„ jorden.
Den hĂ€r vida spridda synen pĂ„ idem och ipse, eller sjĂ€lvet och SjĂ€lvet utövar ju ett stĂ€ndigt omgivningstryck pĂ„ vĂ„ra elĂ€ndiga smĂ„ sjĂ€lvegoskĂ€lssjĂ€lar-jag. Som vore vi ynkligt tillfĂ€lliga genhöljen (enligt nu populĂ€r teori) – livet igenom pĂ„ vĂ€g att dö. Visst kan det vara sĂ„ – men vem VET om vĂ€rldsgrunden frĂ€mst Ă€r fysiskt pĂ„taglig och iakttagbar? Eller ett kĂ€nnande och strĂ€vande ENHETSkonglomerat – utströdd i mĂ„nga avseenden och dimensioner. Genom tiderna, och genom Ă€ven mĂ€nskliga kroppar och Ă„ldrar.
SpĂ€nnande att grunna pĂ„. Hoppas du, ni, vi fĂ„r igĂ„ng mĂ„nga diskussioner pĂ„, eller nĂ€ra, detta tema utifrĂ„n Lars Tornstam m fl. HĂ€r och ”överallt”.
Hoppas det blir LAGOM varmt igen, gör
kes
Jag vÄrdar en 96 -Ärig kvinna, som pÄ de flesta av dessa punkter, gÄtt motsatt vÀg.
Kanske avser inte Lars Tornstam mÀnniskor i livets slutskede.
Tack för ditt inlÀgg. De individuella skillnaderna Àr stora, men det finns inget i Lars Tornstams gerotranscendens som undantar just livets slutskede. Men givetvis finns det mycket som kan förhindra en sÄdan utveckling som den han skisserar.
Jag tror faktiskt att flertalet yngre och medelÄlders mÀnniskor tror pÄ en utveckling för de allra flesta som Àr just MOTSATT gerotranscendensens. Lars kanske viktigaste bidrag Àr dÀrför att han öppnat ögonen hos mÄnga för att sÄ behöver det inte vara. Men visst kan det vara sÄ i enskilda fall.
Allt gott
Bodil