11. Den mogna människan (4)
Hej i värmen!
Sommaren fortsätter – och vi med den.
Cohen vänder sig inte bara emot hur vår samtida västvärld tenderar att missa att somlig visdom bara kan uppnås genom decennier av lärande. Han inför också begreppet ”utvecklingsintelligens” som ett mått på hur långt ens unika neurologiska, emotionella, intellektuella och psykologiska förmågor nått och hunnit integreras i den mogna hjärnan. Han är tydlig med att vi som gamla når betydligt längre än t ex Piagets utvecklingsstadier (exempelvis de som belyser hur man först mot slutet av grundskolan har förutsättningar att förstå proportionalitet, min anm) och markerar och utvecklar hur vi medan år läggs till år hinner uppnå relativistiskt tänkande, dialektiskt tänkande och systematiskt tänkande.
Hur kommer det sig då, tänker jag , att kulturen bibehåller sitt tänkesätt om gamla människor utifrån uttryck som
Vid ättestupan
Att närma sig ändhållplatsen
På ålderns höst
Att dra sig tillbaka
Beror det möjligen på att kulturföreträdarna ännu inte är där? Kan så vara. Men: VAD KAN VI DÅ SJÄLVA GÖRA FÖR ATT EXEMPELVIS BANA VÄG FÖR 50-TALISTERNAS KOMMANDE ÅLDERDOM?
Allt gott
Bodil
Lämna ett svar