34. Vi lär som vi lever

Hej!

Frågan “Lever du som du lär?!” är för det mesta smått aggressiv och inte sällan avsedd att provocera och avslöja. Vilket kan vara lite onödigt, eftersom svaret är på förhand givet. Vem kan leva helt perfekt enligt en regelbok?! Det går ju bara inte. Inte ens om reglerna är de egna.

Viktigare är faktiskt det omvända: “Vi lär som vi lever”*. En av pedagogikens grundläggande insikter är just denna: vi lär hela tiden inte bara i uppenbart tillrättalagda lärsituationer och utbildningar utan också rakt upp och ner av det vi är med om. Av det som vi riktar vår uppmärksamhet mot.

Själv lär jag mig f n oerhört mycket på arbetets område, just eftersom jag får så många frågor och kommentarer kring “Tio tankar om arbete”. Min uppmärksamhet cirklar alltså kring arbete. Som i går kväll då jag hade hållit en föreläsning på Kungliga myntkabinettet och i en bisats tagit upp att den svenska inställningen till arbete skiljer sig mycket från andra länders. En åhörare med kanadensisk bakgrund kommenterade efteråt hur detta också framgår av det svenska språket: det är med utgångspunkt i ordet “jobb” har svenskan skapat beteckningen “jobbigt”.

Jag tycker detta utgör ett väldigt bra exempel på hur vi i Sverige tenderar att cirkla kring just arbete/jobb och göra det till både himmel och helvete. Engelskan tar i stället till sitt “tough” och franskan sitt “difficile”…Tack, Bruce, för att du uppmärksammade mig på detta. Språket ljuger sällan och förtjänar därför att lyssnas för att vi därmed bättre ska förstå hur vi tänker. Det är inte bara tankarna som styr orden. Orden styr också tanken.

Allt gott

Bodil

*) PS. Jag har faktiskt skrivit en hel bok med den titeln. Den är sedan några år fritt tillgänglig på nätet. Det går ju numera att göra så med gamla manus när man får tillbaka rättigheterna då boken efter några år är “slut på förlaget”. DS

2 comments on “34. Vi lär som vi lever
  1. Rolf Johansson skriver:

    Arbete ger erfarenhet och med tiden finner man att andras arbete ger resultat som innebär att något man förut tänkt men ej var möjligt att utföra i dag synes möjligt att göra.
    För några år sedan fick min fru och jag tillfälle på Skansen att köpa bok av dig .
    Du skrev : läs gärna ur denna i vilken radio du vill.Att dela tankar är det finaste man kan göra.

    Goda hälsningar

    Bodil Jönsson
    augusti – 99

    Jag är ansvarig för en närradio som jag försöker hålla vid liv samtidigt som de som sänder också skall få intresse för den möjliga utvecklingen som ny kunskap på många områden innebär. Genom det har jag fått inbjudan till att närvara på ett pressmöte den 13 oktober rörande årets bästa innovationer inom elektronikbranschen.

    I mitt tack för inbjudan har jag skrivit : Kanske får jag tillfälle att framföra synpunkter som är specifika för oss med yrkesliv bakom oss.
    Som ser möjligheterna att åstadkomma tekniksprång tack vare det utvecklingsskede vi uppnått i dag. Tyvärr inses inte av alla med yrkeslivet bakom sig att andra kan haka på deras slutsatser om vad som är nu är möjligt. Vi bör därför ställa frågan: Har du som är gammal insett vad som nu kan göras, som förut ej var möjligt och föreslagit några att pröva detta? Journalister kan göra frågor av detta slag så att de kanaliseras till en minnesbank som unga med karriär framför sig kan söka i.

    Med önskan om kontakt på något sätt och vänlig hälsning

    Rolf Johansson

    • bodil skriver:

      Bra, jättebra!
      Och helt i linje med vad dagens hjärnforskning numera uppdagat: ju äldre man blir, desto sämre blir man visserligen på detaljer men DESTO BÄTTRE BLIR MAN PÅ SAMMANHANG. Jag har tänkt mycket på hur äldre och yngre på en och samma arbetsplats skulle kunna åstadkomma fantastiska resultat om de använde sig av varandras styrkor utan att för den sakens skull konkurrera med varandra. Yngre ÄR bättre på att snabbt lära sig och komma ihåg detaljer. Äldre ÄR bättre på sammanhang.

      Du tänker i samma riktning när du föreslår en sorts betänkt framåtriktad idébank från äldre till yngre. Själv har jag som ledare för projektet Uppdrag Kunskap möjliggjort för en grupp äldre med bakgrund i äldrevård och äldreomsorg att så bearbeta sin kunskap att den kunde bli till gagn för framtiden.

      Allt gott
      Bodil

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

This site is using OpenAvatar based on