77. ”Flowing” (3/12)
Hej,
”Flowing” är Kellys tredje nedslag bland de teknologiska krafter han menar oundvikligt förändrar både oss själva, vår tillvaro överlag och arbetslivet. Jämför introduktionen jag gjort i nr 74 här på bloggen.
Nu över till ”Flowing”:
Internet är världens största kopiator. Har du tänkt på det? Allt som hamnat där kopieras hela tiden, flyter omkring, kopieras och återkopieras. En gång i tiden baserades ekonomin på fixa varor och tjänster, nu har dessa blivit flytande och ständigt föränderliga. Idag går flöden och strömmar i alla möjliga riktningar och det kopierbara kostar egentligen ingenting.
Det flytande har också påverkat tidsaspekten. Nyss betalade vi månadsvis, sedan förväntade vi oss att transaktioner skulle ske inom någon dag, och nu är vi över i att ha förväntningar på att det mesta ska ske i realtid. Det oemotståndliga i detta ligger förstås i hur vi själva är gjorda: vi är analoga, inte digitala, och vi lever i realtid. Därför vill vi att tingen och flödena omkring oss också ska kunna hantera realtid. (Jämför gärna med hur det var när mobiltelefonen, iPaden och mobildatorn slog igenom på bred front så snart de kom. Det handlade om att vi själva är mobila och därför vill att allt ska kunna följa med oss när vi rör oss. När vi från 60-talet och framåt började resa allt mer och inte längre kunde hålla koll på våra respektive flockar hemma och på jobbet, fick vi det besvärligt. Men mobiltelefonen gjordedet fullt möjligt att vara med i flocken fast man inte var på plats.)
Den fortsatta uppsnabbningen efter de tre stegen från månadsvis till dagligen till realtid är ointressanta med direkt mänskliga mått. Men för robotarnas del är 5G-kommunikationen fi allra högsta grad intressant och den möjliggör nästa genombrott: robotarna kan då kommunicera med varandra i en hastighet vida överstigande den som människor kan klara.
Ytterligare en tidsaspekt är viktig. Förr var det viktigaste för företag, samhällen och organisationer att spara sin egen tid genom effektivisering och ökad produktivitet. Nu när allt flyter, måste de också tänka på att spara tid åt kunder, medborgare och medlemmar – för att alls slå igenom måste de erbjuda sådant som finns på klicklängds avstånd. Vad kan man då konkurrera med som inte kan direktkopieras och som vi tycker är ännu bättre än allt som ”bara” finns där gratis? Jo:
- Förtroende. Kommersiellt har idag detförtroendeskapande omvandlats till det varumärkes-skapande. Förtroende har alltid varit viktigt men putsandet av själva varumärket är tämligen modernt. Jag minns t ex när jag gick omkring på Världsutställningen i Lissabon 1998 och blev gruvligt besviken. Mina förväntningar hade hämtat sin näring från de klassiska tidiga världsutställningarna i respektive London och Paris och sådana storverk som Kristallpalatset och Elfentornet. Där i Lissabon fanns det ingenting som imponerade på mig. När jag skulle uttrycka min besvikelse över det, minns jag att jag sa: ”här finns ju ingenting spännande, de ställer ju ’bara’ ut varumärken!” För jag hade inte fattat att det var det som började bli själva grejen. Inte bara för företag utan också för nationer och organisationer. Man åker runt och visar upp sin yta – i förhoppning att besökarna ska få förtroende. Hm?
- Genast med det samma. Originalet har alltid fördelen att vara först, och det har en särskild nimbus att vara med på premiärer. Det är vi beredda att betala för
- Individualisering. Den kommer att slå igenom i mycket. Hittar vi en försäljare/ motsvarande och lär känna varandra under ömsesidig uppskattning, vet vi att vi också framgent kommer att få en överlägsen individuell service. Hen ”känner” ju dig – du måste inte börja från början nästa gång. Viss individualisering får vi eftersom den är direkt lönsam för företaget (tänk bara på Amazons och Adlibris förmågor att föreslå dig böcker utifrån den profil de tror är din. Ofta har de förbluffande rätt.) Också själva innehållet i böcker och musik och filmer kan framöver göras bättre anpassade till just dig. Och standardläkemedel som exempelvis aspirin (som nästan inte kostar något) kan anpassas till ditt DNA (det kostar mycket, förstås).
- Tolkning. Snart kommer du att kunna få reda på ditt DNA i det närmaste gratis (åtminstone via ditt försäkringsbolag…), men för att kunna förstå vad det innebär får du betala multum för tolkningen.
- Autencitet. Att köpa av originalframställaren kan vara lugnare. Du kan lita på att du får ”the real thing”, utan spam, utan tilläggsbuggar, utan…
- Tillgänglighet. Du vill knappast hålla dig med hemmalager och köpa t ex e-böcker som ligger där och väntar på dig köpta med olästa. Du kan vänta med att köpa till samma ögonblick då du tänker läsa. Och då vill det till att det finns enkelt tillgängligt.
- Förkroppsligande. Många musiker idag lever snarare på sina konserter än försäljning av musiken. Och författare tjänar ofta mer på sina föreläsningar kring böckerna än på bokförsäljningen i sig.
- Beskyddarskap/ patronage: Många av oss vill faktiskt visa upphovsmännen vår uppskattning. Kan det ske enkelt och på rimlig nivå och känner vi oss säkra på att det når fram till just den berörda, betalar vi gärna. Ja, det tillför oss själva ett värde.
- Synlighet/ upptäckbarhet. Det som höjer sig över bruset kommer att premieras. Men det kräver verkligen sin kompetens att klara det.
- Det ickestörande. Många av oss är beredda att betala för att få vara ostörda. Exempel: när jag nyss under en författardag hade satt igång en specialkomponerad musiklista på Spotify som passade just mig som bakgrund när jag skulle försöka skriva just det jag då ville skriva, vill jag inte påstå att jag sedan egentligen hörde musiken – jag var så koncentrerad på det jag gjorde att musiken bara skulle finnas där. Men plötsligt stelnade jag till – vad var nu detta?! Det var en helt annan musik som hade kommit in, en som störde min koncentration och absolut inte bidrog till den. Det tog ett litet tag innan jag förstod att orsaken var att mitt betalda Spotify-abonnemang hade gått ut och att jag alltså fick in reklam i stället. Jag fick alltså betala med min uppmärksamhet – precis tvärtom mot det jag ville.
Alla försök att förhindra kopiering har rönt föga framgång. De har liksom biter sig själv i svansen. Nu är trenden att allt fler försöker bli bra på de ovanstående djupt mänskliga punkterna. Och det är verkligen inte illa att övergången från det fixa till det flytande tvingar fram just det förmänskligade.
Nu har jag två viktiga frågor till dig:
- Detta enligt Kevin Kelly oundvikliga (gäller alla hans 12 krafter och vi har än så länge bara kommit till nummer 3…) kommer inte bara att påverka oss på direkt individnivå utan också på familje/community-nivå, i arbetsgemenskaper och på samhällsnivå. Utifrån en direkt magkänsla: hur kommer denna övergång till det flytande att kunna påverka vad du vill arbeta med (hemma och på jobbet och ideellt) och hur du vill göra det?
- Vilka nya yrken/ kompetenser kan du komma på utifrån de ovanstående tio punkterna?
Allt gott
Bodil
Det känns som att de tekniska framstegen galopperar medan kunskapen om människans hjärna går i snigelfart. Hur kommer det tekniska påverka vår hjärna och vårt nervsystem? Kommer vi kunna se det tekniska som ett smörgåsbord där var och en får välja vad den vill ta till sig och använda sig av?
Hej,
Om att kunskapen om människans hjärna släpar efter: mjaäaou, vad om vi kommer att förstå våra egna förmågor, exempelvis våra intelligenser, mycket bättre först när vi får lite perspektiv på dem utifrån de andra, ja, annorlunda intelligenser som kommer att finnas i AI-världen? Helt enkelt förstå oss på oss själva lite bättre genom att få något annat att relatera till.
Om hur vi kommer att påverkas av tekniken: på många olika sätt. Vi kommer att få en väldig massa tankestöd, tankehjälp, tankeavlastning – stora delar av det kognitiva får nu motsvarande uppbackning som det kroppsliga fick genom den tidigare teknikutvecklingsvågen.
Om valmöjligheterna: ja, visst kommer vi att välja olika. Mycket olika, baserat på våra olika personligheter och förutsättningar. Det kan göra att var och en av oss mer kommer till sin rätt. Men samtidigt (jämför mitt förra svar till dig) att vi glider isär ytterligare. Å andra sidan kanske hittar alldeles nya vänner.
Allt gott
Bodil