4. Lärarna och omvärldskunskapen4.1 Se människan!
Optimismen är till sitt väsen Dietrich Bonhoeffer Inuti varenda människa pågår en ständig kamp mellan hennes två inbyggda samboende: optimisten och pessimisten. I denna tid av megadöd och felpekande exponentialfunktioner är det lätt hänt att pessimisten tar över hela makten. Åtminstone försöker han hävda sin rätt att göra det. Det är därför hög tid för optimisten att göra sitt motdrag. Speciellt för optimisten inuti läraren. För lärare är framtidsarbetare med en särställning. Varenda lärardag i ungdomsskolan går ut på att göra små eller halvstora människor bättre skickade att klara sig i livet. Till den uppgiften hör att lära eleverna att det är och måste vara farligt att leva. Att liv är förändring, och att förändring alltid kan skapa problem. Som dessutom ibland kan vara helt annorlunda än de väntade: "Risk, It isn't always where you expect it to be." Men att lära ut att det är farligt att leva, är inte detsamma som att se pessimismspridning som en läraruppgift. Sett ur omvärldskunskapsperspektiv är tvärtom den viktigaste läraruppgiften att gymnastisera elevernas framtidsmedvetande och att stärka optimisterna inom dem. Läraren kan visserligen inte skydda eleverna mot de stora problemen;
små barn nås i dag (enligt alla gjorda undersökningar) av precis
samma omvärldsinformation som vuxna. Försök att få de små att
hålla på med små problem, medan de vuxna tar sig an de stora
problemen, fungerar inte. Även små barn tänker i dag mycket över
överlevnadsfrågor och globala sammanhang. Många barn och ungdomar
förefaller så drabbade att de saknar framtidstro. Sprider sig den
svartsynen till en hel generation, utgör den i sig ett större
framtidshot än något annat. Framtidsdiskussioner med utgångspunkt från elevernas för-föreställningar ger läraren en unik möjlighet att kombinera respekten för individen med respekten för den gemensamma miljön. I den citerade inledningsdikten säger Dietrich Bonhoeffer att optimism inte är något som man behöver argumentera rationellt omkring eller försöka härleda - optimism kan ses som en urkraft. Men vi väljer ändå att kommentera den med några resonerande ord för att åtminstone något förhandsargumentera mot uppfattningen att optimism bara är ett naivt blundande eller ett lättköpt avlatsbrev:
Den miljöframtid vi tror oss ana har (bildligt talat) ett antal feldoserade kurvor. Detta är en utmaning i sig. Det vi kan göra i dag är att arbeta - mycket och många tillsammans - för att dosera om kurvorna. Men vad händer om vi inte hinner? Vad händer om vi inte kan? Då kommer man (alla?) att köra av i kurvan. När sedan - förr eller senare - hjulen tar mark för några, gäller det för dem att fatta ett kanske livsavgörande beslut: skall ratten vridas åt höger eller åt vänster? Mycket talar för att det då kommer att behövas bl a samma kunskaper och samma attityder som de som kommer till användning vid arbetet med kurvomdosering. Därför: det finns allt att vinna på att optimistiskt kämpa på med ombyggnadsarbetet. Det ger inte bara direktutdelning på den goda sidan - det kan också leda till ett tankevinsternas försprång om det värsta skulle inträffa. Det viktigaste kriteriet på bra lärarinsatser i omvärldskunskap är således undervisningens bidrag till elevernas framtidstro - till den "kraft som kan tas i anspråk för hoppet". Det är faktiskt hög tid att den sprids. Eller - som Benny Andersen (Danmarks Tage Danielsson) säger: "Det är nu eller aldrig!" |
På høje tid Det er på tide da Mozart var fem år |
![]() |
För att stå ut med att tiden allt häftigare slukar sitt eget barn -precis som i Francisco de Goyas konstverk - behöver vi optimismen. Som livskraft och som motkraft mot ångest och vilsenhet.
|
![]()
Upplysningen är människans frigörelse från sin självpåtagna omyndighet. Omyndighet är oförmågan att använda sitt förnuft utan ledning av någon annan. Självpåtagen är denna omyndighet, när orsaken till den inte är bristande förstånd utan bristande beslutsamhet och mod.
|
6Tidigare har vi nämnt behovet att bli sedd, behovet att tro på framtiden, behovet att få utlopp för ömsintheten.
All framgångsrik utbildning kännetecknas av att eleverna
För själva kunskapen gäller samtidigt att den skall vara
Det är lätt att urskilja paren b och e, c och d, a och f. Skolan har av tradition främst fäst sig vid cd-paret, men för omvärldskunskapen är be och af väl så viktiga. För lärarens del betyder detta att han/hon
Det sistnämnda är det minst problematiska - där kommer nya stora möjligheter att öppna sig (jfr 4.4). De båda förstnämnda är betydligt mer grannlaga. De handlar egentligen om att läraren måste stå för att det betyder något att hans totala världsåskådning är vida mer omfattande än hans ämnens/stadieutbildnings (jfr 3.1). De handlar också om att även läraren måste ha rätt att utveckla sin förmåga att tänka.
Därför behövs en avsevärt mycket mer intellektuell skolmiljö. Ingalunda i ordets elitistiska bemärkelse utan i ordet "intellekt":s egentliga betydelse.
Int/ellekt - förmågan att välja mellan |
Int/ellekt, int som i inter (mellan) och ellekt (välja) - förmågan att välja mellan.
I en intellektuell miljö finns det alltid många olika möjligheter. Det myllrar. Det samtalas - samtalets betydelse kan inte skattas högt nog (läs gärna Eyvind Johnsons Krilonböcker för att tänka vidare kring just samtalets betydelse).
Dialogen är en utmärkt form att nå nya insikter. Som berör. Filosofen Martin Buber menade att "allt verkligt liv är möte". Och Sokrates uttryckte sig så här:
"Skall man bli bra i ögonen måste hela huvudet tas med i
behandlingen. Likaså hela kroppen om huvudet skall bli bra igen.
Man bör heller inte behandla kroppen utan att ta hänsyn till själen
och själen får hjälp och upplysning genom det goda samtalet."
Forward to basics! Både i skolans innehåll och metoder.
I avsnittet 3. 1. Europas bästa skola - på miljöområdet beskrev vi hur lärare framöver också kommer att få en uttalad kunskapsteoretisk uppgift. Inför den vill vi komma med följande utmanande förslag:
Det fanns en tid (de gamla grekernas), då man på frågan
"Varför ligger det ett ekollon här?"
skulle svara:
"För att det skall kunna växa upp en ek."
Grekerna hade ett teleologiskt, dvs ett ändamålsinriktat, synsätt. Enligt detta finns allt för att något skall kunna ske.
Numera skall man på samma fråga svara:
"Det är klart att det ligger ett ekollon här!
Det finns ju en ekkrona ovanför, ser du väl!"
Naturvetenskapen7 har nämligen gett oss ett mekanistiskt synsätt. Orsak skall komma före verkan. Allt finns för att något redan har skett.
Mer eller mindre medvetet har vi alla utifrån naturvetenskapens dominans bibringats en diffus känsla av att andra förklaringsmodeller än den mekanistiska måste vara "fel" - det är som om de teleologiska åtminstone underförstått antas handla om makterna, om tomtarna och trollen eller kanske rentav om Gud. Ett ändamålsinriktat synsätt måste innebära en besjälning av naturen. Eller? Det är inte många som öppet vill stå för att de på ett litet barns undran om varför det regnar, kan svara
"Det regnar för att blommorna skall växa!"
Man tror att man måste dra till med vattnets kretslopp i naturen - att endast detta är "rätt" svar. Men i själva verket var ju barnets fråga en fråga om samband. Och sambandet "utan vatten inget liv" är om möjligt ännu mer grundläggande än vattnets kretslopp.
Det hela kan också analyseras utifrån det tidigare omtalade tankeekonomiperspektivet. Olika mentala föreställningar fyller olika funktioner och kan vidareutvecklas olika långt - konstigare än så behöver man inte göra det hela. Därför är den enda relevanta frågan vilket framställningssätt som bäst leder till den förståelse man vill åstadkomma.
Vågar man bara tänka efter ser man att själva den tekniska världen, som ju brukar vara höjd över alla beskyllningar om flum, ingalunda är främmande för det teleologiskas, det ändamålsinriktades väsen. Tvärtom, skulle vi vilja säga. En urmakare sätter ihop en klocka för att den skall visa tid. Han bygger in sin avsikt i klockan. Hela anordningen, alla komponenterna sätts samman just utifrån detta syftet.
Att klockans funktion bakefter kan förklaras på ett mekanistiskt orsaksfixerat sätt ändrar ingenting för själva konstruktören. All konstruktion är framåtsyftande och ändamålsinriktad. Vad händer om vi skulle våga applicera detta synsätt också inom miljökunskapen? Alla våra hittillsvarande kunskaper om naturen har ju visat oss att den är osedvanligt ändamålsinriktad - att allt finns där redan från början inklusive ett makalöst styr- och reglersystem, som kan ta hand om (nästan) vilka störningar som helst.
Det finns ingenting som säger att det mekanistiska framställningssättet skulle vara "sannare" än det teleologiska. Det viktiga är hur relevanta och hur tankeekonomiska sambanden är som mentala föreställningar för människan. Ligger det ett ekollon här bara för att det redan har trillat ner - då är liksom (ekollon)loppet redan kört. Det finns inte mer att tillägga.
Men om ekollonet ligger här för att det skall kunna växa upp en ek - då har det ju faktiskt betydelse hur vi hanterar den möjligheten. En teleologisk framställning kan således medverka till att miljökunskapen utvecklas åt det handlingsinriktade hållet.
7 Dvs. den klassiska naturvetenskapen. Den moderns fysiken ger ett svar som enligt nobelpristagaren Alfred Kastler är så väldigt mycket tråkigare: "Det ligger ett ekollon här för att det kanske någon annan gång någon annanstans skall kunna växa upp en ek."
Men mitt upp i livet och
allt det levande grubblar de oavbrutet
på hur det skall levas, söker de en
nyckel till något som aldrig varit låst.
Det ännu ofödda tvåbenta folket har
inte uttömt något annat än sina
omöjligheter - resten finns kvar, som
en aning, som en utmaning.
Niklas Törnlund, "Det gamla landet"
Att "hitta en nyckel till något som aldrig varit låst" - det kan bl a innebära att du som lärare i omvärldskunskap (oberoende av ämne och stadium) kommer på att "det mesta kan jag ju faktiskt redan". Åtminstone av det som är svårast.
Det mesta kan också eleverna redan. Nästan allt är redan där - i klassrummet, inne eller ute. Det myllrar av förkunskaper - från livet och från skolan. Som det går att göra så mycket vriktigt av - så mycket som är viktigt på riktigt.
Det finns gott om tankeguld att vaska fram. Och de kan bli till riktiga tankeguldkedjor.
I inledningen till detta kapitel diskuterade vi hur lärarens viktigaste uppgift inom omvärldskunskapen är att ingjuta framtidstro. Den näst viktigaste är att vara ett stöd för elevernas utveckling av tankestrukturer. Tankestrukturer är en avgörande del i den femte rättigheten: förmågan att kunna tänka i bemärkelsen reflektera. För att beskriva tankestrukturernas roll kan man söka vägledningen i konstruktivismen och dess tre huvudidéer:
1. Människans strävan till jämvikt genom självreglering
2. Människans nyfikenhet
3. Människans beroende av tankestrukturer.
Strävan till jämvikt genom självreglering handlar om hur intellektet driver människan att försöka få sina förföreställningar och erfarenheter att stämma överens med varandra.
Nyfikenheten handlar om hur hon hela tiden försätter sig i nya situationer, som hon inte riktigt förstår. Hur jämvikten störs. Och hur hon försöker återerövra en ny jämvikt genom tänkande och skapande. Hon lär sig, med andra ord.
Dessa båda egenskaper hos intellektet kallas i Grundskolans naturvetenskap - forskningsresultat och nya idéer (3) för "funktionella invarianter". Men - fortsätter Björn Andersson i samma bok - ingenting fungerar i tomma intet. Bakom det hela finns alltid tankestrukturerna. Och tankestruktur och tankefunktion är inte två skilda saker - bådadera är bara olika aspekter av tankeprocessen. Därför kan man också se människans tendens att konstruera struktur som den tredje funktionella invarianten hos intellektet.
Vidare:
"Det gäller att störa elevens jämvikt. Han försöker då reglera störningen, och eftersom han är vetgirig och tenderar att konstruera strukturer, så lär han sig det läraren vill. Men om man också betraktar tänkandets strukturella aspekt tillkommer en väsentlig inskränkning. Tendensen till jämvikt kan bara leda till nytt kunnande om det nya ligger på lagom avstånd från befintliga strukturer (vår kursivering). Det alltför välbekanta är inte intressant. Det stör inte jämvikten. Man har tråkigt. Det alltför obekanta stimulerar heller inte. Om t ex kurskraven är för höga tillgriper eleven andra anpassningsmetoder än god förståelse, t ex att plugga in utan att begripa. Det är först inför det måttligt nya som de funktionella invarianterna, vilka alltid fungerar genom strukturer, kan sporra eleverna att lära sig något nytt."
Antag t ex att eleverna (eller du själv) fått ett första grepp om grundlagarna för materia och energi. De (eller du) har därmed fått tillgång till ett bra förståelsehjälpmedel, men det behövs övning och åter övning för att förståelsen skall bli till verklig användning.
Det är som om de (eller du) därmed hade fått tillgång till sidlinjerna för den spelplan på vilken alla matcher inom cupen "Långsiktigt hållbar utveckling" måste hålla sig.
Spelarna skulle inte kunna spela bollen och linjedomarna skulle inte klara sitt uppdrag om inte båda parter kände till sidlinjernas existens och läge. På bilden ovan är det den tyske linjedomaren Ren som agerar i EM-matchen Sverige - Danmark 14 juni, 1992. I bollandet med materia och energi är det alla vi aktörer, som behöver känna termodynamiksatserna - både deras innehåll och deras konsekvenser.
Detta att i princip känna sidlinjerna är bara en början. För att kunna fungera som linjedomare, för att kunna avgöra om någon i tid eller rum bryter mot termodynamikens lagar behövs ständiga träningsmatcher. Inspiration till åtminstone ett dussin olika sådana kan du hämta ur de 12 exemplen i avsnitt 2.5. Lite teori och många exempel.
Förslag på fler träningsmatcher
Gå igenom skolans alla vardagsrutiner med utgångspunkten:
Om ingenting försvinner - vart tar det då vägen när det verkar
vara borta? Vilken form har det? Borde skolan ändra någon av sina
rutiner? Hur skall man då göra i stället? Andvänd gärna checklistan
på s 11!
Prova att sätta eleverna på materia-energi-deckarspåret "någonstans är jag - gissa var!". Det kan bli till en spännande uppgift i konstruktivismens sanna anda - eleven tvingas göra upp med sina förföreställningar, hon störs i sin jämvikt och hennes tankestruktur får nya utmejslingar. Spännande är likaledes de planer som Teknikens Hus, Luleås science centrum, har. De tänker komplettera sin verksamhet så att man inom husets ram också skall kunna hitta resterna: det som kallas avfall, avlopp, utsläpp, restprodukter. Eftersom Teknikens Hus möjliggör mini-prao-verksamhet på alla Norrbottens viktigaste industrier (och därutöver inblick i vardagstekniken hemma), skulle ett förverkligande av dessa planer innebära att (åtminstone) norrbottningar skulle kunna få nya raster att granska sin omgivning genom.
Det finns redan mycket hjälp att tillgå så att man slipper gå vilse som lärare i miljö- och framtidskunskap. Långt mycket mer kommer inom den närmaste tiden. Dels utifrån internationella satsningar (jämför dokumentet från Rio de Janeiro i kapitel 2). Dels utifrån vad som sker i Sverige.
a. Fortbildning
Miljöfortbildning kommer på bred front. Så bred att vi vill illustrera delar av satsningen genom att i separat bilaga ta med ett litet urval av nya miljöfortbildningsaktiviteter. Visserligen föråldras listan snabbt, men det spelar inte så stor roll - det viktiga är att se den som ett tidsdokument.
Från år 1992 kommer miljöfortbildningssatsningarna att uppvisa att även de följer en exponentialfunktion, och att de nu är framme vid den påtagligt branta delen. Därmed är fortbildningen - som väl är - på väg att uppvisa samma förändringstakt som allting annat i miljöfamiljen.
b. Material
Även här kan vi bara ge exempel:
* Bokförlagen mobiliserar. I Sverige har det kommit ut miljölexikon och miljöatlas. Detta är bara en början; en svag västanfläkt. Det kommer att välla fram miljöundervisningsmaterial.
* Väl genomtänkta miljöutbildningsplaner/motsvarande kommer. Mer eller mindre internationella, nationella, regionala eller lokala. Till de bäst genomtänkta idag hör The Brennan Curriculum (4). Jämför också 4.4.3 nedan.
* Det tveklöst viktigaste blir allt det som den allmänna utvecklingen på informationsteknologins område kommer att leda till. Ett av många förstadier till kunskapsexplosionen är den alltmer utsuddade gränsen mellan läroböcker och vanliga böcker. Exemplet "Miljönyckeln" (jfr avsnitt 3.6.1) kan i all sin enkelhet ses som en liten vink om framtida möjligheter att få fatt på beskrivningar och referenser till pågående svenska och utländska skolförsök och till bibliotekssökning inom miljö för skolbruk.
Men "framtiden", den idag nästan otänkbara, är så väldigt nära. Ett illustrerande tidningsklipp ur The Wall Street Journal, juni 1992:
c. Nya, ännu oanade hjälpmedel
Den här boken avser inte att förteckna utan att inspirera. Därför vill vi gärna bidra till att tanken får svindla lite. Men problemet är ju att tankar inte når så särskilt långt utan erfarenheter! Låt oss därför försöka bygga på associationer.
Olika former av miljökriterier kommer att bli utslagsgivande i livet i den rika världen. Som en följd av detta kommer människan att skaffa sig en massa förstå-sig-på-miljön-hjälpmedel. Dessa kommer att fungera som begåvningsförstärkare och/eller som förståelseersättare. I skolan och annorstädes.
Från andra områden har vi en diger tradition. På nästan ingen tid har det blivit självklart för oss att ha:
- tvättmärkning så vi slipper lära oss material
- kokböcker med bilder så vi slipper tänka ut hur maten skall göras och se ut
- datummärkning av kött så vi slipper lära oss hur prima kött skall lukta och se ut
- ugnar, plattor, element, strykjärn, brödrostar som alla kan ställas in på effekt eller temperatur eller tid. Så slipper vi lära oss att känna av temperaturen med handen, kontrollera om brödskivan är färdig, etc. Senaste (?) tillskottet: skinkknappen, som talar om när skinkan är som bäst.
- hastighetsmätare, varningslampor, trafikljus, säkerhetsbälten, så att vi själva slipper hålla rätt på så mycket i trafiken
- väckarklockor och andra pipare som påminnare - duschblandare
- Pohlman och SMHI som kan berätta om vädret - ingen behöver längre kunna tolka tecken i skyn
- karta och kompass för att hjälpa till med avstånd och riktning - färdiga knappar för Pl, P2 ...
- experttips, så du slipper tippa själv, och recensioner så du slipper bedöma själv - VDN
- guldstämplar, tidigare S-märkning etc. - vikt- och längdkurvor för barn - automatiska kameror
- alla möjliga sorters manualer (nutidens beteckning på bruksanvisningar vilka inte ens med den beteckningen är så särskilt gamla)
Om 5-10 år kommer vi att ha fått mycket sådant här på miljöns område. Vi kommer inte att nöja oss med att stå utan hjälpmedel i en utsatt situation. Också många av lärarsvårigheterna kommer på så sätt att undanröjas.
d. Om själva framväxten av nya, ännu oanade hjälpmedel
Ovanstående lista kan troligen ge dig idéer om att miljöhjälpmedel kommer. Men hur kommer det att gå till? Var finns själva drivkraften?
Låt oss än en gång hänvisa till associationer. Liksom för ovanstående lista hämtar vi inspiration från civ. ing. Arne Svensk, Lund.
Exemplet nedan är bara en tankelek. Men visst leder den vidare?!
Föreställ dig att du plötsligt var tvungen att acceptera att TV-programtablåerna publicerades med en blåskala i stället för med klockslag. För att inte behöva sitta och vakta TVn hela kvällen skulle du då genast skaffa dig "Den nya blåklockan", inte sant?
Det är drivkrafter snarlika den tänkta efterfrågan på den påhittade blåklockan, som kommer att skapa efterfrågan på miljöhjälpmedel. De inledande försöken med svanar, nyckelhål och granar förtjänar all möjlig heder.
Men snart kommer de att framstå som lika prematura som vad förstadierna till halvautomatiska tvättmaskiner gör i förhållande till dagens datoriserade tvättmaskinsvidunder.
Men inte kommer du att behöva hjälp till allt. Det mesta kan du ju redan! Du har levt i många år; kanske också verkat länge som lärare. Det betyder att du har just den autentiska världsbild som behövs för att kunna ge en fullödig miljöutbildning. All strävan efter expertkunnande förtjänar att uppmuntras. Men det är också viktigt att minnas Ingrid Sjöstrands ord (som vi för säkerhets skull upprepar, fast vi redan citerat dem):
Hon är kunnig
Hon kan allt
Men det är också allt hon kan
Tre exempel på sådant du redan kan, helt eller delvis. Två små och en totalgenomgång:
a. Hur mycket avgaser blir det när man kört upp 45 kg bensin?
Också innan du läste avsnittet 2.5.1. Lite teori och många exempel, visste du faktiskt redan att det måste bli åtminstone 45 kg. Annars skulle ju bilen explodera! För ingenting försvinner någonsin; det finns inga tomtar och troll.
Utifrån en sådan grundtrygghet kan man gå vidare. Till t ex Miljöräkneboken (5) för att öva på mer detaljerade uträkningar. Och till andra associationer - de må sedan handla om fiskrenset, de dubbla förpackningarna kring tandkrämen, rötslammet eller kärnkraftsavfallet.
b. Var är de 85 kg:n?
Hösten 1992 skulle det genomföras en tipspromenad i Halland. En fråga löd:
"Av 100 kg komposterbart hushållsavfall blir det 15 kg jord. Vart har de resterande 85 kilona tagit vägen?" Som ett alternativ skrev den ansvariga: "De har bara försvunnit", som ett annat: "De har blivit till koldioxid och vatten". Sedan ville hon inte ge fler alternativ men då kom en annan funktionär förbi och sade att det måste finnas tre möjligheter. "Skriv t ex följer med Nissan ut och förorenar havet"'. Sagt och gjort: alternativen blev
1. De 85 kg:en har bara försvunnit.
x. De 85 kg:en har blivit till koldioxid och vatten.
2. De 85 kg:en har följt med Nissan ut och förorenat havet.
Och vad valde då människorna? Jo, en förkrossande majoritet valde alternativ 2. Längre än så har man alltså inte nått i insikter - trots att eliten idag "vet". De många har bara nått till insikten att
miljö = farligt = följer med Nissan ut och förorenar havet.
Självklart kommer vi aldrig till ett kretsloppssamhälle, så länge
som människor förstår så lite om kolets kretslopp i naturen.
Egentligen är det ju "bara" fotosyntesen och dess omvändning
som man behöver känna till:
De växter, som människor idag lever av, byggs upp med fotosyntesens
hjälp. Det var också fotosyntesen som under tidigare epoker skapade de
växter, som man idag utnyttjar som olja, kol och naturgas. Också de 80
% av energianvändningen, som består av fossila bränslen, har alltså
skapats via fotosyntesen.
Vid fotosyntesen utnyttjas luftens koldioxid och luftens och markens vatten till att bygga upp växternas massa. När en liten planta blivit till ett halvstort 100 kg träd, har den omvandlat mer än 100 kg vatten och koldioxid till 100 kg organiskt material och syre (vilket är livsnödvändigt för bl a människan).
Omvändningen sker då organiskt avfall återförs till kretsloppet. Av 100 kilogram komposterbart hushållsavfall blir det just 15 kg jord, medan 85 kg blir koldioxid och vatten.
Således:
Växternas fotosyntes kräver (förutom ljus) koldioxid och vatten.
Växternas fotosyntes skapar organiskt material (som går att använda som mat, bränsle och annan råvara), syre och vatten.
Observera att första termodynamiksatsen kan tillämpas också på fotosyntesens båda riktningar: ingenting försvinner. Detta är en ytterligt viktig utgångspunkt när man planerar för ett samhälles försörjning med mat, bränsle och övriga råvaror liksom för dess avfallshantering. En långsiktigt hållbar utveckling kan inte förenas med ett koldioxidöverskott från en alltför omfattande förbränning av fossila bränslen.
c. Men samhället då?
Först på sistone har man börjat diskutera behovet av att det upprättas ett miljö- och naturkontrakt (jmf Naturkontraktet (6) av Sverker Sörlin). Även om du ännu inte läst den boken, vet du redan att människor kommer att bli mer beroende av både varandra och av varandras natur- och miljösyn.
Ju fler som skall dela på jordens resurser och ju mer man gör samtidigt, desto kraftigare blir påfrestningarna. I sin ytterlighet handlar detta om att faller en, så faller kanske alla: