5.1 Lokala Agenda 21
5.2 En skolans Agenda 21
5.3 Från Romklubben till Biosfär 2
5.4 Eviga frågor och övriga frågor
Agenda 21 (7) är FNs
handlingsplan för det 21sta århundradet. Den antogs i Rio de Janeiro
1992 och är det första (och hittills enda) allmänt accepterade
dokument som försöker lägga upp övergripande strategier för långsiktigt
hållbar utveckling (sustainable development) på 2000-talet. Agenda
21 finns tillgänglig på svenska också i en kortversion
(8).
Inte överraskande men synnerligen tillfredsställande är det att
utbildning får en framträdande plats i Agenda 21. Den tilldelas ett
eget kapitel, och den finns med i samtliga övriga kapitel. På
dokumentets 550 sidor nämns den inte mindre än 486 gånger.
För att bryta trenden att de viktigaste besluten tenderar att tas
utanför demokratierna behövs det nu och ännu mer framöver en
informell demokrati med ett myller av människor, som alla tror
och vet att de kan tänka själv. Ett av de få scenarier, som
det finns skäl att på allvar frukta, är att människor vid en större
miljökatastrof sätter sig ner och ropar efter starka ledare. Sådana
kommer att uppenbara sig - ledare som låtsas ha färdiga svar på
frågor som ingen tidigare ställt - och det är under sådana
omständigheter som en halvfarlig miljöhändelse kan bli helfarlig och
katastrofal. Det viktigaste framtidens skola kan ge sina elever är dels
erfarenhet av att de kan tänka själva, dels
insikt i att nya situationer kan kräva nya frågor för att man skall
hitta relevant kunskap.

Det är numera självtillit snarare än
auktoritetstro som kan bli nyckeln till ett uthålligt samhälle.
Det finns två huvudvägar som man kan beträda i riktning mot
långsiktigt hållbar utveckling:
man kan försöka få fram bred kunskap och nya
tankemönster, som belyser miljösamband och som kan förmå
enskilda aktörer att på egen hand handla miljöanpassat.
man kan fatta rättsverkande beslut, som styr enskilda aktörers
handlande. Även detta kräver kunskaper och nya tankemönster men
då främst hos dem som styr samhälle och produktion, stiftar lagar,
etc.
Säkert behövs båda vägarna men den översta lär vara den
viktigaste om förändringar skall gå snabbt. Och det är klart att den
skall gå att beträda, men det kräver att man tar itu med problemet
att framtid och skola inte självklart drar åt samma håll.
Framtiden kan man som bekant aldrig härleda från något redan
befintligt. Framtiden måste man uppfinna. Skolan däremot finns här
redan och är (paradoxalt nog) nästan mer än någon annan
samhällsinstitution präglad av historien med alla dess traditioner och
dess makt över tanken. Skolans vittring på det kommande är ett intet
jämfört med dess prägling av det förflutna. Skall skolan få
framtidsprägel, skall "framtidens skola" få en
framåtriktning och moment av "för att", behöver den mycket
tydliga motmedel mot "eftersom" och "som brukligt
är".
Ett sådan moment kan man få genom att låta "framtidens
skola"- arbetet gå in i, påverka och påverkas av det pågående
Agenda 21- arbetet. Genom en sådan samverkan skulle man vinna både
Agenda 21:s trefaldiga rumsperspektiv - det lokala, nationella och
globala - och dess framåtinriktade tidsperspektiv med dess klara
prägel av "för att".
Agenda 21 i sin tur behöver skolan för att möjliggöra en
"långsiktigt hållbar utveckling". Skolan kan stå för
kunskaper och kunskapsutveckling och också utgöra en av de plattformer
där kulturvisioner kan få en rimlig chans att utvecklas. I en alltmer
individualiserad värld är det ont om sammanhållande visioner, men
utan sådana, utan ett gemensamt klister av önskningar, kan inget
samhälle och ingen civilisation överleva. Medan informations- och
transportteknologin förefaller nästan helt utplåna avstånden mellan
människor, bidrar de samtidigt till att kulturgapen och
utbildningsklyftorna mellan människor växer med en svindlande
hastighet. Ja, i den interaktiva multimediala världen finns det idag
nästan inga gränser för hur långt den ena individen kan avlägsna
sig från den andra. Framtidens skola har att finna sin plats i
konkurrens med men framför allt som komplement till det omgivande
kunskapssamhället.
Ett av många beslut i Rio de Janeiro var att alla världens kommuner
senast 1996 skall ha lokala Agenda 21.
Vilken fantastisk tanke - att kommuner världen över skall Agenda
21-skrivas! Var och en på sitt sätt utifrån sina förutsättningar
och förmågor arbetar nu kommuner med att forma sina lokala Agenda 21
på ett sådant sätt att den lokala, nationella och globala miljön
skall gå mot en långsiktigt hållbar utveckling. Ingen abstrakt
överdomare finns till hands för att tala om vad man skall göra och
hur man skall arbeta.
Det är olika skeenden i t ex Beirut och i Stockholm som har gjort
att vi skapat den globala miljöbelastning som nu sammantaget
överstiger det acceptabla. Och det är därför fullt logiskt olika
förändringar som idag skall till för att vrida utvecklingen i
riktning mot det långsiktigt hållbara.
I Sverige drog det lokala och regionals samhälleliga Agenda
21-arbetet igång under 1993. Stimulans kom såväl uppifrån (bl a
genom regionala upptaktskonferenser genomförda av miljödepartementet
och kommunförbundet) som nedifrån (t ex genom Q 2000 - en informell
ungdomsorganisation som försöker jaga på sina hemkommuner för KommunUtveckling inför 2000-talet). De nyckelordspar, som kommer till
användning, är miljö och utveckling respektive utbildning och
inflytande.
I Sverige började arbetet efter Rio med att Miljövårdsberedningen
och ett antal inbjudna drog upp riktlinjer för det nationella arbetet i
SOU:N "Vår uppgift efter Rio"
(9). Där finns ett speciellt
kapitel om "Utbildning och inflytande".
Utgångsläget för att i Sverige snabbt kunna förverkliga Agenda
21:s intentioner kring utbildning och inflytande är utomordentligt
gott.
Bl a finns ett väl utbyggt utbildningssystem, en demokrati med hög
grad av decentralisering och en genuin folkrörelse- och
folkbildningstradition. Den nödvändiga organisatoriska infrastrukturen
finns med andra ord redan. Det betyder att man i Sverige kan inrikta sig
på de egentliga problemen:
att ungdomar har en vacklande framtidstro,
att vi alla lever i en global situation där vi inte kan lita på
vare sig instinkt eller intuition,
att vetenskaperna är strukturerade för att svara på andra
frågor än dagens och
att kunskapsutvecklingen blivit så dynamisk att den tidigare
tydliga sekvensen forskning - utbildning - praktisk tillämpning
brutits.
Den sista punkten blir speciellt viktig just genom att ingen av oss
har global instinkt eller global intuition. Det har vi däremot för
närmiljön. I denna utgör - mer eller mindre medvetet - forskning och
strukturerade kunskaper bara komplement till människans
erfarenhetsbaserade världsbild. Globalt står vi emellertid helt
hänvisade till forskningen, och vi bedriver ett förstagångsexperiment
utan att ha vare sig telesinnen eller teleförstånd. Därför är det
speciellt allvarligt att vetenskaperna inte heller förmår ge relevanta
svar - de har ofta fel struktur och har dessutom inte förmått hänga
med i händelseförloppen. Den tiden är snart över, då undervisning
kan baseras på skolämnen som är avbilder av vetenskapliga
discipliner. Varje lärare kommer att själv tvingas in i ett
strukturerande närmast kunskaps-teoretiskt arbete - kunskap kommer
inte att finnas färdigserverad av vetenskapen.
Vilken fin utmaning för framtidens lärare i framtidens skola! Vi
får lust att citera Emanuel Swedenborg, när han säger: "All
kärlek hos människan utandas glädje. Den känns först i anden och
sprider sig därifrån in i kroppen. Människans kärleksglädje utgör
tillsammans med tankens behag hennes liv."
Mot slutet av 60-talet bildade ett antal industrimagnater den s.k.
Romklubben (jfr s 89). Det var i denna Romklubbs hägn som det
Volkswagenfinansierade arbete tillkom, vilket 1972 resulterade i boken
"The limits to growth" (Meadows, Randers et al). Man
analyserar där (via systemdynamiska beräkningar) hur respektive
folkmängd, industriproduktion, miljöförorening, livsmedelsproduktion
och förbrukning av naturresurser kan komma att ändras. Boken var på
sin tid ytterligt provokativ, sålde i 9 miljoner exemplar och
översattes till 29 språk.
Tre av författarna till Tillväxtens gränser (Meadows, Meadows och
Randers) kom under 1992 ut med den uppföljande boken "Beyond the
limits". Vid ett samtal med en av dem, Jørgen Randers, under 1993,
diskuterade vi bl a följande: Kritiken mot "Tillväxtens
gränser" 1972 hävdade bl a att man inte egentligen behövde bry
sig om de effekter som boken varnade för. Allt skulle säkert ordna
sig; kritikerna exemplifierade bl a med att man ju hade klarat att rena
Themsen. Författarna försökte då förklara att de menade något
annat, något globalt. Men det var inte lätt för dem att ge exempel,
för så sent som 1972 fanns det ingen vedertagen samsyn kring detta att
globala miljöeffekter faktiskt existerade. Den samlade forskningseliten
hade knappast ens hört talas om de tre globala miljöeffekter som idag
nästan varje svensk 10-åring kan uttala: växthuseffekt, försurning,
ozonhalt.
Så fort har det alltså gått. Det som för 20 år sedan var
främmande i forskningssammanhang, har numera blivit till ord och
frågor i var människas mun. På frågorna har dock forskningen ännu
inte så många bra svar - frågorna är för nya. Och det blir bara
värre.
Mycket grovt kan man säga att eftersom exponentialfunktionerna för
de snabba miljöförändringarna fortfarande ser ungefär likadana ut
och eftersom det kommit 3 stora globala förändringar under de senaste
20 åren, kan vi kallt räkna med att det de kommande 20 åren skall
tillkomma 6 eller kanske fler idag okända större globala
miljöeffekter. Det är i den världen som framtidens skola skall
finnas.
Romklubben, som fortfarande finns men som alltså härstammar från
60-talet, har under 90-talet bl a fått sällskap av The Group of Lisbon
som under 1994 håller på att arbeta fram verket "Limits to
Competition". Där hävdas att insikten om att vi har en gemensam
global historia och är på väg mot ett gemensamt globalt öde håller
på att luckra upp konkurrensens hittillsvarande skenbara monopol som
drivkraft också utanför de rent ekonomiska områdena. Man vill stå
upp för att samarbete och förvaltning ibland kan vara ett gott
komplement till konkurrens som ett medel att utveckla världen.
Under 1990-talet har det också påbörjats ett större
naturvetenskapligt försök att närmare utröna om vi klarar att bygga
en konstgjord biosfär, sluta denna och leva i den under längre tid.
Precis som på gamla Rom-klubbens tid handlade det om privatpersoner som
satsat ett stort kapital på att försöka få fram svar på riktigt
stora frågor. I fallet med Biosfär 2, det jättelika växthuset i
Arizonas heta öken, är det främst miljardären Edward P. Bass som
finansierat de 150 miljoner dollar som gått åt till de jättelika
kupolerna och pyramiderna av glas och den 1,5 ha stora världen
därunder med regnskog, savann, hav med korallrev, våtmark och öken.

1991 stod det färdigt, och fyra män och fyra kvinnor drog in dem
tillsammans med 3 800 växt- och djurarter. Noaks ark stängdes. Den 26
september 1993 kom de ut, och i sin artikel om det uppmärksammade
uttåget skrev Los Angeles Times: "Om Gud vore Texasmiljardär
skulle Paradiset kunna se ut som Biosfär 2."
Hur hade det då gått för dem? Journalisternas intresse inriktades
i första hand på "har de skaffat barn?" (det hade de inte).
De var vid liv. Det slutna systemet hade delvis fungerat jättebra -
havet och korallrevet t ex visade sig överraskande nog vara helt
självförsörjande. Men luften eller snarare syret var ett större
problem.
Biosfär 2 har utjämningskärl som tryckutjämnar och återvinner
luften. Ingenting är heller någonsin helt tätt - denna byggnad har
ett naturligt 10 procentigt årligt läckage av luft vilket är
förvånande lågt. Man fick emellertid stora problem med sjunkande
syrehalter. En möjlig förklaring kan vara de syreförbrukande
mikroorganismerna i jorden. Syrehalten sjönk ända ned till 14,5 %
(viktprocent) men efterhand fick man upp den till mer andningsbara 19 %.
Detta är betydligt lägre än de knappt 22 % som finns i luften
omkring dig just nu.
Det stämmer onekligen till eftertanke att vi ännu inte har
tillräcklig kunskap för att förstå oss på jordens fantastiska styr-
och reglersystem, t ex dess förmåga att hålla syrehalten konstant.
Människan har hunnit skaffa sig mycket detaljkunskaper, men när vi
skall sätta samman dem till synteser och visa upp dem, t ex genom att
bygga och genomföra ett modellexperiment, avslöjas det obönhörligt
att vi inte tillfullo "förstår".

2 200 kilokalorier om dagen fick varje människa i
Biosfär 2. De kom främst från potatis, ris, jordnötter, bananer och vete. Ibland kunde
man få ett och annat ägg, lite kyckling, getkött och kaffe. I
genomsnitt magrade bionauterna 14 %. De fick också lägre
kolesterolvärden, mindre antal vita blodkroppar och lägre blodtryck.
Det vetenskapliga värdet av Biosfär 2 diskuteras. Projektledarna
själv menar att det är en fantastisk möjlighet att på detta
övergripbara sätt utföra kontrollerade experiment för att komma
underfund med jordens komplexa ekologi. Kritikerna, bl a NASA, menar att
experimentet är okontrollerbart, och de kallar det hela för
amatörvetenskap.
Efter den första 2-åriga bionautgruppen har ytterligare en grupp
varit inne i ett halvår, helt enligt planerna. Nu har Biosfär 2
öppnats för olika forskargrupper.
Förutsatt att Biosfär 2 betraktas som ett experiment vars resultat
kan vara relevanta: vad kan de användas till? Spekulationer finns
naturligtvis om att biosfärerfarenheterna kan användas för att vi
under längre tid skall kunna klara oss i konstgjorda slutna biologiska
system, t ex ute i rymden eller på en annan planet. Själva menar vi
att de viktigaste resultaten skulle vara om vi utifrån Biosfär
2-erfarenhet kunde lära oss att bättre förstå den Biosfär 1 vi
lever i. Vi känner oss därvidlag snarare som de gamla kineserna, som
ville ha mer kunskap för att bättre kunna fylla sin plats i universum,
än som västerlänningar, som av tradition utvecklar kunskap för att
bättre kunna hantera sin omvärld för sina egna syften.
Exempel på litteratur om Biosfär 2:
Alling och Nelson, 1993. Life under glass: The inside story of
Biosphere 2. The Biosphere Press, Space Niosphere Ventures, P.O. Box
689, AZ 85623
Nelson and Soffen, 1989. Biological life support technologies:
Commercial opportunities. Proe. Workshop at Biosphere 2 sitp, Tuscon,
AZ, Oct.30-Nov.1 1989, NASA Conf Publ 3094, ISBN 0-907791-22-0.
Silverstone, Eating in: From the field to the kitchen in Biosphere 2,
ISBN 1-882428-04-8
Allen, Biosphere 2: The human experiment, ISBN 0-14-015392-6
För yngre läsare:
Gentry, Inside Biosphere 2: The ocean and its reef, ISBN
1-882428-02-1
Liptak, Inside Biosphere 2: The rainforest, ISBN 1-882428-06-4
Gentry and Liptak, The glass ark: The story of Biosphere 2, ISBN
0-670-84173-0
Det finns eviga frågor och övriga frågor. Vördnaden för livet har
hos oss kommit in i klassen "det eviga". Det är fint att få
leva i en sådan kultur. Århundraden har den haft på sig.
Livsvördnadens ställning har hunnit bli så till den grad grundmurad
att vi är nästan hemmablinda inför hur den präglar oss. Vi blir inte
heller påminda om den särskilt ofta, åtminstone inte utanför de
religiösa sammanhangen. Den är förvisad till en marginell plats bland
de inledande bra-orden i officiella dokument, och i tidningsspalterna
har den som bekant ingen som helst chans gentemot sin motsats
överträdelserna. Obalansen mellan fokuseringen på den positiva
bilden, vördnaden för livet, och den negativa, dvs. avvikelserna, är
t o m kraftigare än den mellan traditionell friskvård och sjukvård.
En av konsekvenserna av detta är att det är få som i grunden har
tänkt igenom vad livsvördnad handlar om. Att den faktiskt sitter
betydligt djupare än detta att bara lyda de icke-vålds-lagar som
samhället bestämt. Den arbetar via en kulturell prägling och ger så
gott som alla individer ett inbyggt förbud mot våld. Ett förbud som
för de flesta vuxna är så starkt att man inte bryter mot det ens
efter starka provokationer.
Kanske gör det ändå inte så mycket att vi så sällan funderar
över livsvördnaden och dess betydelse. Genom att den hunnit bli till
ett värde klarar den att hålla sin ställning utnyttjande alla
kulturens olika former av omedveten kommunikation.
Men när det nu dykt upp ett nytt värde, "långsiktigt hållbar
utveckling", som på kort tid skall komma in i vår kultur (och
helst också i alla andra på jorden), finns det ingen omedveten
kommunikation, inga traditioners makt, inga tidigare generationers
synliggörande exemplifiering att luta sig mot. Då måste man i
stället börja arbeta med värdet. Går det? Kan man överhuvudtaget
genom arbete kompensera för att det inte finns tid att vänta på ett
antal generationer framöver som kan bygga in det nya värdet i
ryggmärgen? Tja. Ingen vet, för ingen har egentligen försökt. I
varje fall båtar det föga att säga att det är omöjligt. Om vi kan
klara miljöutmaningar eller ej görs överhuvudtaget alltför ofta till
en scenisk fråga, i vilken man hoppar över förutsättningen att
aktören, människan, faktiskt är gjord för att tro på sin framtid.
Speciellt i nödsituationer kan oanade krafter mobiliseras.
Så kanske kan det gå att på kort tid införa ett nytt värde. Men
det behövs ett starkt och medvetet komplement till den pågående
verksamheten, i vilken det vanliga är att "långsiktigt hållbar
utveckling" genast kläs om till operationella termer (om man nu
alls gör något).
Vi tror att restriktioner och kampanjer, handlingsförbud och
handlingsförslag, kan vara aldrig så bra men ändå förbli både
obegripliga och bräckliga om inte just det bakomliggande värdet blir
synligt för de många människorna. Diskussioner kring detta behöver
föras t ex i det pågående arbetet att i alla världens kommuner
utarbeta lokala Agenda 21, lokala handlingsplaner för en långgiktigt
hållbar utveckling under det 21sta århundradet. Det kan faktiskt ses
som en handling, kanske den viktigaste av dem alla, att arbeta med att
göra långsiktigt hållbar utveckling till ett nytt värde, till något
som har samma dignitet som respekten för livet. Till något som
framgent skall ingå i kulturvisionen, sitta i ryggraden, inte kunna
påverkas av låg- och högkonjunktur, politiska maktskiften, etc.
I Lpo 94, den nya läroplanen för vår offentliga skola, finns
faktiskt ett avsnitt om värden, om just det som skall gälla oberoende
av trender och politiska skiften. I politik och medier har det drivits
en frän diskussion utifrån hur Lpo lyfter fram den kristna etiken. Men
själva fäster vi oss mer vid det borttappade värdet. För visst
nämner Lpo i sin inledning hur vi enligt skollagens portalparagraf
skall visa respekt för vår gemensamma miljö, men hela den därpå
följande värdediskussionen handlar bara om de mänskliga värdena i
relationen människa mot människa. Ingenting om människa mot miljö.
Ingenting om människa mot natur. Det är ingen slump att det blivit så.
Något vittnar det kanske om värderingar, men vi tror än mer att det
handlar om en ovana att uppfatta natur och miljö och människans
relation till dessa som just ett grundläggande värde.
5.4.1. Tankar kontra erfarenhet
Tankar når inte långt utan erfarenheter. Miljöarbetets i och för
sig lovvärda inriktning på sopsortering och utsläppsförbud ger
effekt i sig och en erfarenhet av just detta. Men om det behövs något
mer, något vida där utöver, visar det sig att erfarenhet inte når
långt utan tankar. Aldrig så lång erfarenhet av att cykla i stället
för att åka bil eller av att i övrigt handla miljövänligt har
svårt för att bli till något utöver själva handlandet med mindre
än att man har fått fatt på det bakomliggande värdet. Detta att det
saknas en värdeinternalisering visar sig på många sätt. F n ser vi t
ex hur inte bara olika intressegrupper utan också olika myndigheter och
olika samhällsföreträdare har diametralt motsatta uppfattningar om
större projekt som Öresundsbron, Dennispaket, etc. Detta är något i
sig nytt i myndighets-Sverige, ett symptom på att vi är på väg att
svänga om i vårt tänkande och att olika instanser inte är i fas med
varandra. På det övergripande planet saknar de gemensam värdegrund.
5.4.2. Holmenkollenflaggan
Långsiktigt hållbar utveckling handlar om möjligheterna att
samexistera med teknologierna, om ekosystem med en balans där
människan kan få ingå, om respekt för kvarvarande resurser, om
naturskydd och naturvård. En koncentration på dessa värden kan leda
oss att tänka nya tankar, skapa nya metaforer, ta alldeles nya beslut
på alldeles nya sätt. För att kunna söka nya svar på nya frågor,
för att få fart på våra tankar om långsiktigt hållbar utveckling
som ett värde behöver vi mer omfattande och gemensamma erfarenheter.
Vi behöver fundera över hur det folkhem ser ut där svenskar kan
fortsätta att leva och ha det bra utan att alltför orättmätigt
inkräkta på den övriga världens resurser. Och vi behöver göra
saker tillsammans som är någorlunda i klass med utmaningens storlek.
Varenda skolklass behöver åtminstone en stor uppgift varje läsår;
en uppgift som är så utmanande och samtidigt så komplex att det inte
finns någon enskild elev eller lärare som genast vet hur den skall
lösas. När uppgiften sedan ändå går att klara av (för det gör ju
det mesta oftast om man bara bestämmer sig för det), växer man som
människa, individuellt och i grupp. Den som känner sig så liten som
vad musen gör i förhållande till elefanten kan praktiskt taget inte
göra något. Och ungefär så är det idag för många människor och
speciellt för barn när de ser hotbilderna om miljö och framtid. Vad
de behöver för att bli större, är just erfarenhet av att ha varit
med om att klara av problem som till en början förefallit
oöverstigliga.
Utmaningarna får gärna vara dubbelbottnade - vädja både till
individen som individ och till att han "vet" att den vädjar
också till klasskamraterna, så att även de kommer att lyfta sig i
håret. Ungefär som med Holmenkollenflaggan. Har du hört historien om
den? Själva har vi medvetet ansträngt oss att inte ta reda på om den
är sann eller bara en skröna - vi tycker för en gångs skull att det
rymmer en speciell poäng att inte veta.
Det hela utspelade sig i alla fall under Röda fjädern-insamlingen,
i vilken norrmännen till en början inte alls var så givmilda som
svenskarna. Något måste göras. Då kläcktes idén att man skulle
hissa den svenska flaggan på Holmenkollen och låta den vaja där, tills
norrmännen per capita överglänste svenskarna i slantgivning.
Effekten lät inte vänta på sig, och flaggan kunde snart halas.
För varje norrman hade genom flaggtricket fått två signaler: dels att
han själv borde ge av sina pengar för att få bort den förhatliga
flaggan, dels att han kunde lita på att alla andra fick samma signal.
Han ville och vågade alltså satsa sina pengar för han visste att
andra skulle göra sammalunda.
Vi tror att inslag av en Holmenkollenflagg-effekt behövs när
framtidens skola skall ge sig på riktigt svåra problem. Riktigt hur
flaggan skall se ut vet vi inte. Men vi vet att den måste stimulera
både enskilda elever, lärare och skolan i stort att göra något
"för att". Och att dessa "för att"- bilder måste
vara starka, konkreta och känsloladdade för att kunna göra sig
gällande gentemot det idag existerande.

Det måste finnas ett myller av framtidsarbetare. Av alla möjliga
sorter. Men ett förbud måste råda: förbudet mot pessimister. Detta
borde åtminstone andligen sitta på dörren till varje personalrum i
skolan.
Delar av texten i detta kapitel återfinns i mer utvecklad form i
antologin Framtidens skola (ISBN 91-630-2970-7). |