Omsorgslag kommer och omsorgslag går. Och läroplan kommer och läroplan
går. Ibland utan något genomgripande inflytande på den faktiska vardagen.
Till en del kan detta handla om en inbyggd tröghet. Men viktigare är kanske
att det inte funnits så många redskap att ge till specialkunniga, lärare,
övrig personal och föräldrar så att de i praktiken kunnat åstadkomma de
förändringar man velat.
Nu är det annorlunda. Aldrig någonsin har det funnits så extremt goda
möjligheter att skapa verktyg för inlärning, begåvningsstöd och
begåvningskompensation. I skolan, i omsorgsarbete och i livet i övrigt. Det
viktiga är förstås inte de nya teknologierna i sig. Det viktiga blir hur vi
kommer att tänka och leva i dessa yttre förändringar. Jämför t ex med hur
det var när transistorradion kom. Inte ändrade den till en början särskilt
mycket på radioprogram, framtoningar och programtablåer. Men själva detta att
man kunde bära med sig sin radio förändrade livsstilen högst väsentligt:
radion fanns plötsligt på balkongen, i trädgården, på stranden, i skogen,
på arbetsplatserna och kom att utöva en stor påverkan på våra insatser och
upplevelser varhelst den fanns med.
Omslag, tidskriften Teknikens Värld,1950
Vad kommer det då inte att innebära att många om ett knappt decennium kommer
att ha pekskärms-fickdatorer, som har bättre prestanda än de bästa av dagens
bordsdatorer, och som kan vara bildbaserade lika väl som textbaserade.
De går att använda för t ex:
Telefonering (t ex genom att man pekar på ett ansikte). Den inbyggda
telefonen kan rentav hålla rätt på var man är.
Fotografering. Bilderna kan sedan skrivas ut (i färg, förstås) eller skickas
direkt (trådlöst). Även rörliga bilder kommer.
GPS-mottagning (Global Positioning System), så att man alltid kan få veta var
man är (såvida det nu inte sköts av telefonen enligt ovan).
Redan i dag (1995) pågår som nämnts provanvändning av
pekskärms-fickdatorn Isaac bland specialkunniga i Lund med omnejd. Pekskärmen
har tydliga bilder och symboler, en almanacka och en klocka som användaren kan
förstå. Man kan röra sig fritt utan rädsla att komma bort, nå
telefonkontakt när som helst genom att peka på ett känt ansikte på datorns
pekskärm, kommunicera via bilder (speciellt viktigt om man har svårt med det
talade eller skrivna språket), dokumentera sin dag med hjälp av bilder och
slippa leva historielöst bara för att man har problem med minnet.
Isaac använd i olika situationer.
Funderingar kring framtid och historia kräver många samtal. Ruth, minns du den
gången vi talade om att det kanske, på mycket lång sikt (några hundra år)
kan bli de specialkunniga som bidrar mest till utvecklingen?
"Ja. Utvecklingen av världens alla skol- och omsorgssystem har visat
att för riktigt stora genombrott krävs möten mellan å ena sidan barn eller
vuxna med osedvanligt stora svårigheter och bekymmer och å andra sidan
kreativa människor i deras omgivningar. Det är då det kan skapas något av
dessa gudabenådade ögonblick då en fördjupad människosyn tränger igenom,
då en idé till ny teknik dyker upp, då nya planeringsstrategier initieras
etc. På sikt kommer sådana förändringar hela mänskligheten till godo.
"
|
|
Bodil, du brukar säga att mer inte framför allt är mer. Mer är annorlunda,
säger du. Vad då, annorlunda?
"Bilismen är ett bra exempel. Alla kan i dag se att bilism blev mycket
mer än summan av ett antal bilar. Bilismen blev infrastruktur, vägar,
bensinstationer, verkstäder, bilar, samhällsplanering, industrier,
transporter - ja, ett helt nytt sätt att tänka.
Många av de föreställningar som vi har om hur man kan skala upp och skala ner
under i övrigt oförändrade villkor är felaktiga. Mer blir annorlunda snarare
än 'mer'. Mindre blir annorlunda. Långsammare, t ex långsammare inlärning,
är annorlunda. Snabbare, t ex snabbare förändringar, är också annorlunda.
IT-ismen då, vad kommer den att innebära? Den handlar ju inte bara om datorer,
@-adresser, modem och satelliter. IT- ismen kommer att vända upp och ner på
hela samhället, på skolan, på omsorgsverksamheten. Men hur?
Till en del avgör vi det själva. Det är just för att jag vet det som jag
tycker det är viktigt att hålla på med sådant som t ex Isaac. IT-ismen
kommer att växa runt omkring särskola och omsorgsverksamhet oberoende av om
verksamheterna bryr sig om det eller ej. Man kan välja att bli en Verktygens
herre. Man kan också välja att avstå. Det kommer att märkas vilket man
väljer, för det finns ingenting som styr utvecklingen så hänsynslöst som en
uppbyggd (tanke) infrastruktur. Därför är det främst genom förändringar
just i tankemönster som man kan påverka framtiden.
När jag satt i den första läroplanskommittén i början på 1990-talet
försökte jag lyfta frågan kring hur informationsteknologin skulle komma att
beröra själen i skolan. Nu är det än mer akut, för nu är den här. Detta
manifesterar sig på olika sätt. Snart har 'alla' @-adress. För nu börjar det
ju bli så att 'alla andra' har @-adress ... Det påminner mig om den gång, då
jag frågade en kinesiska om hon hade telefon hemma. På vilket hon svarade med
ett skratt och med motfrågan: 'Varför skulle jag ha det? Det finns ju ändå
ingen att ringa till! '
Men när många får telefon eller @-adress eller www-adress (på Internet), är
situationen plötsligt en annan. Telia säger att de skall ge möjlighet för
alla svenska skolor att komma ut på Internet. Varje skolelev skall få en dator.
Vem tänker då på de specialkunniga, och på hur de skall få tillgång till
de nya möjligheterna? Kan dessa öppna oanade rymder för t ex kreativa krafter
hos specialkunniga människor? "
Kan den nya teknologin också bli till verktyg för den praktiska
solidariteten? Om de specialkunniga barnen klarar sig ganska bra tack vare IT och
om deras skolkamrater får uppleva detta - kan det då medverka till att
fördomar och avståndstagande minskar? Det är ju när vi inte når fram till
varandra, när vi ingenting kan göra åt en svår situation som misstro och
fördomar växer till sig. Detta främlingskap drabbar inte bara dem som
utsätts för det utan också dem som skapar det i sitt inre.
Tänk att vi kanske har chansen att komma nära roten till så mycket. Just nu.
Genast. Som Benny Andersen skriver:
På høje tid
Det er på tide
vandet koger
jorden brænder
verden venter
da Alexander var på Cæsars alder
var han allerede den Store
da Cæsar var i min alder
var han allerede færdig
de spildte ikke tiden
tiden spildte ikke dem
de brugte tiden som en skjorte
sov med den på
blev begravet i den
og her sidder jeg
holder avis
holder jul
holder igen
lader bedrifter gå min næse forbi
i håbløs restance med opdagelser
verden venter ikke
da Mozart var fem år
da Jesus var tolv
da Columbus lettede anker
da Homer
da Rembrandt
da Pasteur
da Darwin
da Dalgas
da Vinci
da Gama
Damokles
det er på høje tid
der er over tiden
min hat
min frakke
mine cykelspænder
der er nu eller aldrig
Benny Andersen, ur Den indre bowlerhat
Det finns så många olika rum. Dessa fyra av Olle Gustafssons hand
har olika storlek. Det minsta kan mycket väl vara det som har det
mest kvalitativa att ge. Och tydligt är att alla hänger samman.
Vägen från 1944 års lag om undervisning och vård av "bildbara
sinnesslöa" till synen i LSS-lagen, lagen om stöd och service, som
trädde i kraft 1 januari 1994, har inte varit vare sig konfliktfri, planmässig eller förutsägbar. Då, i mitten på 1940-talet, handlade det om att
"befria folkskolan från de sinnesslöa". Landstingen fick ansvaret.
Det talades i lagtexten enbart om landstingens skyldigheter, dvs. alls icke om
barns rätt eller skolplikt. Lagen innebar för övrigt inga som helst
åligganden om undervisning och vård av de så kallade icke-bildbara barnen.
När pingviner kommer ner under vattenytan, in i ett annat medium, blir de
som förbytta. Borta är de kostymklädda varelserna med struttande gång. I
stället finns det lekfulla, snabba varelser som utför fascinerande varierade
rörelser under vattnet. Och sedan kommer de upp med fisk i munnen! Om det var
de specialkunniga som fick verktyg för att kunna byta medium - hur skulle de
då röra sig? Och vad vore det för fisk som de ville leta efter?
En genomgripande förändring kom med 1967 års lag som byggde på
betänkandet "Omsorger om psykiskt utvecklingshämmade". Termen "omsorg"
infördes som ett nytt och vidare begrepp för verksamhetsformerna undervisning, vård, fritidsverksamhet och boende. Ur den
nya synen växte efter hand direktiven till 1977 års utredning om "viss
omsorg om handikappade", 1985 års lag och 1989 års handikapputredning med
dess vision om "Ett samhälle för alla".
Särskolans läroplan markerar att man skall utgå från vad eleverna kan, inte
från vad de inte kan. I den obligatoriska särskolans nya kursplaner från 1
juli 1995 sägs t ex om teknik:
" Tekniken har utvecklats ur ett behov att förenkla och berika vårt
samspel med omgivningen. Samtidigt kan den teknik som omger oss i dagens
samhälle upplevas som både svårbegriplig och svårhanterlig. Syftet med
området teknik och hjälpmedel är att skapa viss förtrogenhet med den teknik
som omger oss i vardagen. I området ingår även kunskap om speciella
hjälpmedel som kan kompensera verkningarna av begåvningsnedsättningen.
I området behandlas teknikens utveckling och dess funktion i samhället samt de
förändringar i miljön den medfört. För att skapa förtrogenhet är det
avgörande att eleverna praktiskt får pröva, observera och konstruera.
Olika typer av praktiska arbeten där elever får laborera med enkla
teknikbyggsatser, pröva olika tekniker och tekniska lösningar och hur dessa
är konstruerade och hur de verkar, utgör centrala inslag i undervisningen."
Också för träningsskolan finns det mycket som för tankarna till att
använda olika tekniska hjälpmedel. T ex för att uppnå kommunikation. Ur
särskolans kursplan:
"Samspel och kommunikation är nyckeln till världen och ett viktigt
redskap i all inlärning. Att bli förstådd och att kunna förstå är en av de
viktigaste förutsättningarna för utveckling och det ökar varje individs
möjligheter att bearbeta erfarenheter, öka sin kunskap och förstå omvärlden.
Att kunna samspela med sin omgivning är grunden för socialt liv och
delaktighet.
Samspelet förutsätter att deltagarna har ett mer eller mindre gemensamt språk.
Samtidigt är samspel mellan människor en förutsättning för att kunna
utveckla ett gemensamt språk.
Grundläggande för kommunikationen är erfarenhet av hur man i olika
situationer tar kontakt, upprätthåller samt avslutar samspelet.
Undervisningsområdet omfattar de grundläggande färdigheter som eleverna
behöver för att kunna samspela och kommunicera med andra människor. Området
behandlar dels elevernas sociala förmåga, dels kunskaper som rör
kommunikation och språk. Med kommunikation menas här överföring (förmedling)
av information mellan människor. Förmedlingen kan ske på många olika sätt
alltifrån kommunikation 'person till person', som kräver ett mycket aktivt
deltagande från båda parter, till mottagande av information som sker via TV,
böcker och liknande. Kommunikationen kan ske genom olika former som
kroppsspråk, mimik, gester, tecken, bilder, tal eller annat symbolspråk. Flera
kommunikationsformer kan användas parallellt, som t ex att använda bilder och
tecken som stöd, att rita, skriva och läsa. Elever som använder annat språk
än svenska som vardagligt språk i hemmet kan få stimulans att utveckla även
detta liksom att lära svenska som andra språk."
Det finns alltså en ny LSS-lag, ny skollag och nya läroplaner. En
överflyttning av huvudmannaskap för omsorgsverksamheten från landsting till
kommun pågår. Det är med andra ord mycket som har hänt sedan den gången
för 50 år sedan, då landstingen skulle befria folkskolan från de sinnesslöa.
Men verktygen har inte kunnat ändras särskilt mycket förrän nu.
År 1944 hade själva föreställningen om ett frihets- och trygghetssystem som
Isaac för förståndshandikappade människor inte varit möjlig. Omöjligheten
ligger inte främst i att t ex Isaac-teknologin skulle varit ren science fiction
utan i att det var en (medvetet och omedvetet) förbjuden tanke att människor
med förståndshandikapp skulle ha rätt och möjlighet att röra sig fritt i
samhället, arbeta, tjäna pengar, gå och handla etc. Nu, 1995, finns det andra
förbjudna tankar. Dels de framtida, som vi ännu inte kan föreställa oss.
Dels de gamla som vi tar avstånd från.
Låt oss för jämförelsens skull studera kola-experimentet på Vipeholm på
1950-talet, ett av de mer oskyldiga men ändå nog så avslöjande uttrycken
för gamla förhållningssätt. Under vetenskaplig ledning gav man
specialkunniga människor "gottis" - för att se efter hur det gick med deras tänder. Projektet angreps efter hand häftigt i
pressen. I dag vore det omöjligt, och det fyller därför inget syfte att
väcka till liv den gamla diskussionen. Vi vill däremot genom utdrag ur en
vetenskaplig tidskrift, Odontologisk tidskrift 1952, s 338 - 345, konkret och
okommenterat belysa hur man tänkte och uttryckte sig och handlade för 40 år
sedan (nedan).
ODONTOLOGISK TIDSKRIFT
GRUNDAD 1893
SAMMANFATTNING AV VIPEHOLMSUNDERSÖKNINGARNAS HITTILLSVARANDE
RESULTAT
Av
Bengt Gustafsson
Kungl. Maj:t har uppdragit åt medicinalstyrelse att i samråd med
tandläkarinstitutets lärarråd verkställa allsidig utredning rörande de
åtgärder, som borde vidtagas för att minska de vanligast förekommande
tandsjukdomarnas utbredning i landet. Med anledning av detta uppdrag
startades med anlitande av ett flertal sakkunniga ett omfattande
utredningsarbete över hur uppdraget lämpligen borde genomföras. Redan
tidigare har redogjorts för hur detta kommittéarbete efterhand förde
fram till ett definitivt beslut om att starta en undersökning på
Vipeholms sjukhus i Lund över kostens relation till tandstatus. Dessa
undersökningar har därefter kommit att omfatta icke blott de egentliga
kostundersökningarna utan också en rad andra problem rörande sambandet
mellan kosten och tandkaries, vilka aktualiserades under arbetets gång.
Central ledning
Försöksstationens verksamhet är underställd medicinalstyrelsen där
ärenden i detta hänseende handläggas av tandvårdsbyrån. Verksam......
Sedan 1948 finnes för förvaltningen av donationsmedel från socker- och
chokladindustrierna en nämnd, nämnden för teknisk vetenskaplig
forskning rörande karies, som för de nu redovisade försöksperioderna
haft nedanstående sammansättning:
För medicinalstyrelsen: generaldirektören J. A. HÖJER (ordf.),
medicinalrådet A. B. MAUNSBACH; för
medicinalstyrelsens vetenskapliga råd: professorn G. THOURÉN,
professor G. WESTIN; för Svenska Sockerfabriks AB
och Svenska choklad- och konfektyrfabrikantföreningen u. p. a. :
professorn G. BLIX, professorn N. O. ABDON;
för försöksstationen: docenten B. GUSTAFSSON
(sekr.).
För dessa studier har nu Vipeholms sjukhus för intellektuellt
utvecklingshämmade och svårskötta patienter valts. Efter en preliminär
registrering av tandstatus bedömdes frågan om patienterna voro lämpliga
för en undersökning av detta slag ur såväl odontologiska som
medicinska synpunkter. Tandstatus har därefter registrerats minst en
gång årligen, i grupper med hög kariesaktivitet med tätare intervaller.
Av sjukhusets c:a 1 000 patienter har 2/3 deltagit i undersökningarna.
Dessa har pågått i 6 1/2 år sedan 1945, av vilka det första året
utgjort en förberedelse- och inställningsperiod. Under 1 1/2 år
1.........
Patienterna erhöllo en till art och mängd gemensam fullvärdig grundkost,
vilken innehöll så litet som möjligt av vid beredningen tillsatt
raffinerat socker. Kosten var emellertid ej "sockerfri" på
grund av det i födoämnena naturligt förekommande sockret. Förbud mot
förtäring av varje slag mellan måltiderna hade införts utom i vissa
grupper, där patienterna fingo en på skilda nivåer maximerad
tillförsel av klibbiga sötsaker och tillåtelse att förtära dessa
mellan måltiderna. I andra grupper gavs en mängd raffinerat socker till
måltiderna, som var ungefär dubbelt så stor som svensk genomsnittlig
total förbrukning. Sockerhaltigt bröd utgjorde tilläggen i
vissa grupper, och vissa patienter erhöllo endast grundkosten jämte fett
som kaloriutfyllnad.
De erbjudna sötsaksmängderna har i två grupper varit maximerade uppåt
till 22 och 24 kola resp. toffée, men den verkliga konsumtionen har
blivit lägre, eftersom patienterna själva har fått avgöra om de skulle
förtära sötsakerna eller icke. Inom två andra grupper med choklad och
toffée har den högsta tillåtna konsumtionen satts lägre vid resp. 65
gram choklad och 8 st toffée per patient och dag.
Undersökningarnas viktigaste resultat är, att det nu är klarlagt, att en
ökning av sockertillförseln under vissa fastställda förhållanden (socker
i klibbig form, mellanmålsförtäring) hos människor medför en säker
ökning av kariesaktiviteten. Detta resultat gör det sannolikt, att
sockret varit en väsentlig kariesframkallande faktor även vid de
indirekta kariesundersökningar, av vilka ej entydiga slutsatser med
säkerhet kunnat dragas beträffande socker och karies. Härigenom
stärkes också bärkraften av de biokemiska och bakteriologiska
undersökningar samt djurförsök, som beröra sockrets kariogena effekt.
|
|
|
Kolaexperimentet stämmer till eftertanke. Det gör också inblickar i
dåtidens personalbemanning. Berättat av en skötare: "Vi var 2 skötare
på 37 patienter, så då förstår du att det inte kunde bli mycket till
pedagogik eller omsorg.
"Hur det egentligen var kan vi nog inte föreställa oss. Man kan liksom
inte se helheten för alla småexempel, t ex det att patienter inte kallades vid
förnamn. Efternamnet blev förnamn och födelseorten efternamn, t ex Persson
Frostviken, Nilsson Harrie eller Gyllin Hjo. Starkast intryck och störst
helhetsvärde ligger i enskilda människors berättelser, t ex Åke Johanssons i
Åkes bok . Stig Nilsson, en av huvudpersonerna i denna bok,
kan varken tala eller skriva eller läsa. Men genom bilder kan han berätta för
oss om sitt liv .
|
Stig Nilsson, född 1952
till vänster, uppifrån:
Vipeholm, MB3 (barn), Lund.
Avdelning 64, Intensiven, 1969.
Särskolan, Östra Torn.
Gruppboende, Vallkärra, 1993.
ovan:
Tryckolera, klostergården, 1987.
|
Bilddokumentation med hjälp av fickdatorn Isaac.
|
|
Nu är det 1995. Omvälvande har historien varit. Till den som tycker att det
har gått fort, kan vi bara säga: det kommer att gå mycket, mycket fortare.
Och fortare är annorlunda.
Till problemen med snabbheten hör att den tillämpade kulturen inte ändrar sig
lika snabbt som den ideologiska kulturen. Det är som om tillämpningen ligger
ett hack efter. Före 1944 var specialkunniga undangömda. När man så år
1944 började ta hand om "bildbara sinnesslöa" på institutioner, var
detta förvisso ett framsteg. Men ideologin att gömma undan levde kvar - det
var bara det att gömställena nu hade flyttat in på institutionerna.
Under 1970-, 80- och 90-talen har vi fått gruppboenden, dag- center och efter
hand egna boenden för självständighet och självförverkligande. Epoken med
vård och ta-hand-om har ideologiskt övergått i en ny fas präglad främst av
respekt och vilja till stöd. Mycket fint har skett, och många driver på
utifrån de materiella förutsättningar som specialkunniga människor har rätt
till.
Svårare är det med det immateriella. På samma sätt som det på 1940-talet
var svårt att bli av med undangömmandets filosofi är nu vårdtänkandet djupt
rotat. Inte bara genom att det finns i många enskilda människors historia och
yrkesstolthet utan också genom att det fortfarande konsolideras av utbildning
och administration. Personal i omsorgen får i dag en utbildning betitlad "omvårdnads-
programmet" med stark slagsida åt just vård, mycket lite konst (ett
fåtal veckotimmar färg och form och drama), ingen specialpedagogik och ingen
teknik. Tjänstebeteckningen blir sedan "vårdare" eller "vårdarinnor".
Eftersläpningen skapar bland annat en polarisering inuti personalen. Det finns
de som tycker att specialkunniga människor fått det för bra, medan andra
menar att det egentligen inte hänt så mycket med det viktigaste - detta att
bli sedd som individ. Några citat från människor som vi kommit i kontakt med
inuti Isaac-projektet:
"De utvecklingsstörda har det ju på många sätt bättre än andra. De
har lättare att få hjälp. Många normalbegåvade skulle t ex behöva få
sjukgymnastik men får ingen. De utvecklingsstörda får allt. Samhället tar
bättre hand om utvecklingsstörda än om gamla. Vi har hög personaltäthet.
Det har man ingen annanstans inom vården. "
"Förr skulle de vara kammade inför ronden. Nu skall det vara IKEA-
fint i gruppbostaden. Men individerna syns nästan lika lite nu som då. "
Tidigare har det inte funnits så många verktyg för inlärning,
begåvningsstöd och begåvningskompensation. Men nu kommer de.
Läroplan och LSS-lag behöver dessa verktyg för att kunna
förverkligas.
Det viktigaste är inte teknologierna i sig utan hur vi kommer att leva
med dem.
Mer är annorlunda. Bilismen blev inte bara bilar. IT-ismen blir inte
bara informationsteknologi utan ett nytt sätt att lära, tänka och leva.
Kola-projektet var ett barn av sin tid, Isaac-projektet är ett barn av
vår tid.
Den tillämpade kulturen släpar efter den ideologiska. Vårdtänkandet
är fortfarande djupt rotat i den praktiska omsorgsverksamheten.
|
|