Låt oss än en gång börja med ett samtal. Ruth, när du talar om att
det särskilda alltid kommer det allmänna tillgodo, vad menar du då?
"Inom skolan är det barn med särskilda behov som tillsammans med
kreativ skolpersonal tvingat fram en fördjupad människosyn, nya pedagogiska
infallsvinklar och nya typer av hjälpmedel. Detta har bidragit till att
utveckla alla jordens skolsystem. Inom sjukvården finner vi också otaliga
exempel på hur intresset för det särskilda undan för undan kommit också det
allmänna till godo. Speciellt tydligt blir det nu när så många blir så
gamla. Nästan alla hör under någon del av livet till gruppen synsvaga, dvs.
de behöver förr eller senare glasögon. Och nästan alla blir någon gång i
livet så rörelsehindrade att de har nytta av att vi tagit bort trösklarna.
Kanske blir det på samma sätt med bildkommunikationskunnandet? Det som nu
utvecklas bland annat med hjälp av Isaac kommer kanske att bli ovärderligt också för gamla människor som tappat det
talade språket.
I ett längre perspektiv är det självklart att vi inte har råd att vara utan
kunskap om de specialkunniga. För ur de världar som vi inte vet något om kan
vi nå nya kunskaper som blir viktiga för många fler.
Det är också viktigt för själva kulturen att man får verktyg så att man
kan förhindra utsortering av människor. Detta blir en vinst för alla genom
att det ändrar kulturklimatet. "
|
|
Ruth, vårt samarbete har ju mycket handlat om att värna det unika men att
inte märka ut människor, inte särskilja dem, inte göra dem annorlunda. Du
brukar säga att kulturens kärna är gemenskap. Och att okultur är att stöta
ut, att ställa utanför?
"Kultur är egentligen en inspiration till samhällsförändring.
Överallt, på alla arbetsplatser där människor är tillsammans, skapar vi
kultur. Gemenskap ger något kvalitativt till alla som är inne i den. Man får
upplevelser. Man får speglingar, man får kunskaper och insikter. Naturligtvis
kan en gemenskap också innebära svåra och tunga stunder. Men även i de
stunderna ligger något kvalitativt.
I en icke-vald ensamhet sker inga möten. I en utstötning har den utstötte
blivit värderad negativt vilket också färgar av sig på självbilden. Den
blir till sist sådan att en människa inte tycker att hon är värd något.
"
Ja, det händer ju till och med att man får höra detta tydligt utsagt. Låt
oss citera några specialkunniga ungdomar i Lund:
"Jag vet att jag själv är så'n, men jag tycker ändå de är äckliga.
Jag vill inte vara tillsammans med dem på sta'n."
" Tänk att jag aldrig förr dansat med en riktig människa. " (Sagt
av en 20-årig pojke sedan han dansat med en kvinnlig handledare.)
Ruth, du har ett eget historiskt perspektiv på hur man kan arbeta
konstruktivt med och för specialkunniga barn?
"Ja, det började i mitten av 1950-talet. Då råkade jag av en slump
få se specialkunniga barn som liksom bara satt i stora, stora rum. Kring dem
rådde påvra förhållanden. Jag blev sömnlös av att barn kunde få sitta så
i en tid då alla andra i det här landet fick det bättre. Jag funderade över
varför man glömde bort de här barnen. Till slut gick jag till skolchefen och ifrågasatte om det kunde vara riktigt att vissa barn skulle ha det så där. 'Så
klart de inte skall', sa han. 'Men du får väl göra något åt det, då! '
För min del ledde detta till att jag började fundera över fördelar och
nackdelar med olika grader av integration. Det var då jag kom underfund med att
det saknades verktyg. Både för att komma åt en kunskap om alla barn. Och för
att åstadkomma den praktiska integrationen. Det saknades redskap för att varje
barn verkligen skulle uppleva att det var någon.
Isaac har nu börjat skolan tillsammans med Tobias. De första stapplande stegen
har tagits vårterminen 1995. Vibe Björfors, Tobias lärare, tänker använda
bildkommunikationsmedlet Isaac bland annat för att föra Tobias närmare hans
innersta dröm: att kunna läsa!
Efter hand fick jag möjlighet att bygga och inreda och utrusta och leda en
skola med inriktning på att alla barn skulle bli aktiva och skapande. Vi
försökte samtidigt ge alla våra grundskolebarn sakliga kunskaper om olika
handikapp. Många blev fascinerade av att tillhöra en generation som kan komma
att underlätta gemenskapen mellan mycket olika barn.
En av de vackraste ordkombinationer jag vet kom till genom en felsägning. På
fredagseftermiddagarna brukade vi säga till varje barn vi mötte på skolan: 'Trevlig
helg!' Så började barnen säga: 'Tack detsamma'. Men en gång var det någon
som sa: 'Tack tillsammans'.
Vad händer om man tar vara på specialkunnandet? Jo, det blir mycket 'tack
tillsammans'. Till vår skola kom t ex en grabb som hela tiden hade taggarna ut
och som försökte sabotera för andra. Men han hade en underbar talang - han
kunde teckna och måla som få. En eftermiddag frågade pojkarna i hans klass om
de fick samla ihop Stellans alla alster och ordna en utställning mitt i skolan.
På morgonen efter möttes Stellan av skylten: "Stellan ställer ut".
Häpen kunde han beskåda utställningen med sina bilder. Och hans kamrater
åstadkom precis det de ville: genom att låta Stellan visa det han var bra på,
ändrades hans självbild och han började vara med i gemenskapen. De skapade
kultur. Motsatsen - att stöta ut, göra ensam - är okultur. En nioårig pojke
skrev: 'Den som är ensam, isolerad från andra, upplever sig inte ha en
självklar plats utan sätter sig där det råkar bli ledigt.' Ja, så hade han
haft det.
Materiellt har det varit möjligt att omsätta en del av det vi lärt oss via
specialkunniga elever. För deras och vår egen skull. Men vi har inte alltid
för den skull tagit med dem i vår gemenskap. De yttre villkoren har ändrats,
men hur är det med de inre? Hur kan det vara så att det är nästan omöjligt
att få någon att gå på bio med en specialkunnig medmänniska utan betalning?
Har vi inte ens en vision av ökade möjligheter till gemenskap? "
Bodil, du har ibland uttryckt vissa farhågor?
"Ja, det har jag, men jag vill egentligen inte kännas vid dem. Men så
här har jag sagt (och så här tänker jag ibland): Nu håller vi på att med
hjälp av Isaac och dess efterföljare ge människor som saknar det talade
språket möjlighet att berätta med bilder. En flicka skulle med hjälp av
bildserien nedan (läs bilderna från vänster till höger) kunna
berätta:
Måndagen den 17 januari 1994
- att hon har börjat arbeta på en restaurang
- att det är hon som bakade bullar i dag
- att kocken ser ut så här
- att det var detta hon åt till lunch
- att hon köpt en ny lampa till sitt rum på gruppboendet
- att hennes kontaktperson ser ut så här
- att det roligaste ändå är att gå och simma
- att personalen alltid skall "apa till sig"!
Tänk vilken skillnad jämfört med att inte alls kunna berätta något? Men
ändå - om det då inte finns någon som vill se ens bilder? Om Isaac avslöjar
att det inte var bristen på språk som var problemet utan att det var att
hennes omgivning egentligen inte alls vill vara med henne? Vad skall hon då med
kommunikationshjälpmedel till?
Och om man, när man lärt sig telefonera med hjälp av Isaac, bara möts av
'Ringer du nu igen? Har jag inte sagt att du inte får ringa så ofta? ' Har då
Isaac bara blivit till en avslöjare av att ingen vill vara med en?
Ändå tror jag förstås inte att det ovanstående skulle kunna dominera.
Människan kan bättre än så. Människan har något okuvligt i sig - hon är
faktiskt så gjord att hon inte ger upp. I vårt inre råder det alltid (även
om vi verbalt uttrycker pessimistiska åsikter) pessimistförbud. Inte säger t
ex en icke simkunnig människa, som har råkat hamna på djupt vatten, att
'jag kan inte simma, det är lika bra jag sjunker.' Tvärtom, hon plaskar på
så gott hon kan, kanske mer ju mindre simkunnig hon är. Kanske går det,
kanske inte. Men det är inte mänskligt att ge upp. Det är mot vår
konstruktion. Ändå går vi ibland vilse, individuellt, i grupp, ja, i hela
kulturen. Då kan vi behöva påverka varandra, både med nedanstående bild och
med citatet under. "
"Optimismen är till sitt väsen inte en åsikt om den aktuella
situationen utan en livskraft, en kraft att hoppas där andra resignerar, en
kraft att bära bakslag, en kraft som inte släpper ifrån sig framtiden till
pessimisten utan tar den i anspråk för hoppet. "
Dietrich Bonhoeffer, ur Motstånd och underkastelse
|
|
Mycket handlar kanske om revir och rädsla. Kanske för det där som du
kallar för Stora Allfaran, Bodil!
"Ja, det finns ett o-ord eller snarare ett o-uttryck som jag tycker
sällsynt illa om, nämligen 'hur skulle det gå om alla gjorde så?! ' Det är
ett riktigt skamgrepp som rycker undan grogrunden för spirande mänskliga
idéer och initiativ. Som gör oss rädda och bevakande.
För det är klart att det är så att multiplikationer av det unika skulle ge
oönskade effekter; ja, det bleve inte ens bra om alla gjorde som Stenmark eller
kungen eller för den delen om alla gjorde precis som Medelsvensson, varken mer
eller mindre.
Men så långt har man ju aldrig tänkt bland alla dem som kväser de ovanliga
människorna med sitt 'hur skulle det gå om alla gjorde så?!' De har däremot
hittat en allt som oftast svårgenomskådad metod att kväsa och att kväva det
specifika, det unika, den myllrande mångfalden. Många av oss vuxna utsätts
för den på allehanda subtila sätt. Men än värre är att Stora Allfaran här
och där blir till en av normerna på skolor och institutioner. Man får lära
sig att inte göra något som inte skulle vara OK om alla andra samtidigt gjorde
precis likadant!
Jag tror det är bra att benämna den företeelsen, och jag kallar den alltså
Stora Allfaran. Ibland kan troll tappa sin skräckinjagande förmåga bara genom
att de ges namn. Skratten kan komma närmare, gravallvaret kan minska och
adrenalinet likaså. För nog är Stora Allfaran bara ett tanketroll? Inte är
det allfarligt om en unik människa, allrahelst en specialkunnig människa, får
utveckla det unika hos sig? Eftersom hon är unik kan ju inte så många fler
göra efter. "
EXEMPEL
På Bali finns det en särskild elddans som avslutar vissa ceremonier. För att
kunna dansa den måste man vara utrustad med vissa fysiska gåvor. Vartenda
litet nyfött barn på Bali beskådas av en förundrad omgivning som undrar:
"Kommer han att kunna dansa elddansen? Kommer hon att kunna dansa
svandanserna? " Och man ställer många andra positiva frågor som letar
efter det unika i den nya lilla människan. Inte är de rädda för att det
unika hos människan skulle leda till Stora Allfaran. De vet ju att det unika är just unikt. Så här unika
kan balinesiska barn se ut när de kommit upp i skolåldern.
Svenska barn är förstås lika unika som de på Bali. En av alla oss som
varit barn i Sverige, Tage Danielsson, uttryckte på sitt säregna sätt det
unika hos varje individ på följande sätt:
"Om jag tänkte som fan,
kanske tänkte hela dan
på mitt liv, och så fann
nån sorts mening som var sann,
ja, då får jag inte glömma en förbannat viktig grej:
att då gäller denna sanning bara mej. "
Tage Danielsson, ur Samlade dikter 1967 - 1967
Vi avslutar vårt försök att visa hur man kan känna igen Stora Allfaran
genom att ge ett exempel från vuxenvärlden:
EXEMPEL
I en gruppbostad tyckte en man i personalen att allt var så ostrukturerat, att
både personalen och de specialkunniga mådde illa av det. Detta ville han råda
bot på genom regler och rutiner vad gällde städning, mat mm. Han fick ögonen
på en äldre man som med
god aptit åt allt som ställdes fram på bordet. Mannen var visserligen inte
det minsta överviktig, men "han kunde ju bli", så det gällde att
ligga steget före. Det fanns ju också en klar risk att andra i gruppen skulle
ta över detta beteende (Stora Allfaran), och därför infördes "
entallriksregeln".
Denna regel innebar att ingen fick äta mer än en tallrik mat under en måltid.
Den äldre mannen protesterade vilt, eftersom ingen hade diskuterat med honom
eller hans kamrater om regelns införande. Nu tillkallades kurator som mycket
pedagogiskt förklarade för mannen att det var för hans eget bästa, och
eftersom han inte själv förstod det så fick andra göra det åt honom. Han
verkade inte alltför imponerad av kuratorns argument utan började fundera
kring olika strategier för hur entallriksregeln skulle kunna kringgås.
Efter det att kuratorn lämnat bostaden skulle man inta den första måltiden
med den nya regeln. Den äldre mannen väntade på sin tur, och så började han
ösa upp ett berg av ris och uppe på bergets topp fyllde han på med mängder
av korv stroganoff. Personalen satt tyst och bara gapade medan stroganoffen rann
som lava utefter risbergets sidor. Mannen log och började äta med den goda
aptit som åtföljer ett rent samvete. Personalen tittade bekymrat på varandra
och verkade undra om det skulle gå att begära "time out" för att
lägga in en minipersonalkonferens under måltiden. Hur skulle man bemöta denna
respektlöshet? Mannen var nu klar med sin pyramidala måltid. Han log mot
kamraterna vid bordet och gick i sakta mak till sitt rum för att sova på maten.
Nu utbröt en febril aktivitet i personalgruppen. Något oerhört hade skett.
Entallriksregelns egentliga mening hade desavouerats första gången den
tillämpades. Den som gjort det hade dessutom haft fräckheten att utföra
brottet med ett leende. Någon föreslog att entallriksregeln skulle
kompletteras med en höjdregel, men de flesta insåg att den skulle bli svår
att kontrollera så den föll omedelbart. Även olika volymregler förkastades
snabbt, eftersom det visade sig att de flesta i personalgruppen hade rätt så
svårt med den typen av matematik.
Trots att det verkligen gjorde ont hos många segrade den gamle mannen, och
entallriksregeln återkom aldrig mer. Däremot upphörde aldrig kampen för
införande av andra komplicerade regelverk vilket innebar att personalen fick
lägga mycket arbete på att kontrollera reglernas efterlevnad i stället för
att ge råd och stöd till de specialkunniga.
|
|
Ruth, tillsammans har vi diskuterat kring integritet för specialkunniga. Hur
"integritet" inte skall värnas som en anonym egenskap - den sortens
värnande blir i stället ofta ett hinder för personligheten att utvecklas. Nej,
den identitet som skall få växa fram är den personliga. Den integritet som
skall värnas är den personliga. Hur börjar egentligen allt detta?
"Det som formar den personliga barndomen är människorna omkring det
lilla barnet. Ju yngre en människa är, desto färre har hon runt omkring sig.
Hur omgivningen löser sina vardagsproblem, hur man visar sin glädje och sorg,
blir det lilla barnets första upplevelsekunskap. Det är detta som formar
hennes jag.
Sedan finns det också en generell barndom som formas av kulturen, främst via
dagis, skola och eventuella institutioner. När man formar detta generella
måste man knyta an till det personliga i barnet. Om man inte klarar det, finns
det stor risk för att barnet upplever hela skolan som något likgiltigt.
Det individuella i den ursprungliga personliga barndomen följer sedan
människan inte bara under hennes skolår utan också i hennes vuxenliv i t ex
omsorgsverksamheten. Också där är det det särskilda hos individen (in/divid,
not to divide, går inte att dela) som behöver göras synligt. Varje likhet med
rätlinjigheten i bilden på föregående sida måste därför undvikas.
Vad händer med en människa som får uppleva att hans personlighet är
ointressant, dvs. att han är utbytbar? Jo, han struntar i sin omgivning,
förstås, och han börjar se den som utbytbar. En av de allra allvarligaste
konsekvenserna av detta, en konsekvens som vi ser i dag, är våldet. Om man
upplever att människorna runt omkring en är utbytbara spelar det ju ingen roll
hur många som skadas eller dödas.
Farliga knivar
i flera fickor
"Ungdomarna är själva rädda" |
Både det personliga och det generella kan få större genomslag hos
specialkunniga människor än hos andra. De har inre rum som är mer
svårtillgängliga och svårare att påverka. Samtidigt tenderar institutioner
och skolor att premiera yttre beteende och det generella framför det
individuella. Egentligen är det märkligt att det kollektiva tar makten så
snart man inte aktivt bejakar det individuella. Mycket av det "boende"
jag exempelvis sett är inget hem utan just ett boende.
Omsorgspersonal vet mycket väl vad som händer med en människa som inte blir sedd. Låt mig återge några citat hur man svarat mig
på dubbelfrågan 'Vad händer med en människa som inte blir sedd? Vad händer
med en människa som blir sedd? '.
Det är svårt att veta om de svarande talar om sig själva eller om
specialkunniga människor när de svarar:
'Blir stum, går in i sig själv, försvinner.'
'Att inte vara någon för någon är nog det värsta.'
'Man skulle inte vara värd ett ruttet lingon. Man skulle ge upp, försvinna
för sig.'
'Det blir ingen glad människa, hon drar sig undan och blir passiv.'
'Det är förfärligt att inte bli sedd. Bildligt talat försvinner man.
Resultatet kan bli våld eller självmord.'
'Självförtroendet raderas ut. Hur skall jag veta vem jag är?'
'Då går man undan, ingen bryr sig, man kan vara vid liv men inte leva.'
'Den krymper och försvinner. Får man inget utifrån blir man kontaktlös - en
knuten boll.' 'Deprimerad, olycklig, sjuk, likgiltig.'
'Tappar självförtroendet, hon är inte berörd, har inte en vän. Hon blir
deprimerad, aggressiv, uppgiven. Självmordsrisk.'
'Hon blir sjuk.'
'En människa som blir sedd blir mer fylld av energi.'
'Man växer, om man blir sedd. Det är svårt att utvecklas inom olika områden
om man inte är synlig. Man är ju ingen då.'
'Det är individuellt, det beror på hur man kan se sig själv och om man kanske
inte alltid behöver vara sedd. Men man kan bli destruktiv, inåt och utåt, av
att inte vara sedd. "
Men Ruth, hur skall man då göra?
"Våra viktigaste personliga verktyg är ögonen, rösten, gesten. Sin
självbild får en människa främst från reflexerna i den spegel som består
av andra människors ögon, röst och gester. Det
gäller att använda de kanaler som är tillgängliga. Man kan besjäla en annan
människa. Man kan också bestjäla henne på hennes självbild.
Den spegelbild man får av sig själv genom att titta en annan människa i
ögonen tar färg och form också av denna andra människa. Alla påverkar vi
varandras självbilder. Mer genom hur vi tittar på varandra, lyssnar på
varandra, använder rösten än genom själva orden vi säger.
Jag tror man måste arbeta mycket med självbilder och målbilder. Bådadera är
individuella. Många av de unga, som i dag far illa, skulle kunna räddas om
bara någon hjälpte dem att hitta vettiga målbilder så att de får något som
de kan kanalisera sin energi till.
Låt oss följa Kalle, ett specialkunnigt litet barn! När Kalle börjar på
dagis kan det bli problem för honom att vara en bland de andra barnen eller en
tillsammans med dem. Blir svårigheterna för Kalle så stora, att de också
blir till svårigheter för personalen, är risken överhängande att någon i
personalen börjar titta på Kalle som annorlunda. Detta att bli betraktad som
annorlunda och utanför är något helt annat än att betraktas som unik och
enastående. Snart kan också andra i personalen börja se på Kalle som
annorlunda. Och ordet annorlunda behöver inte ens uttalas för att barnen skall
förstå att de vuxna tittar på Kalle på ett visst sätt. "Själva"
kan de då också hitta kriterier på att Kalle är annorlunda. I vårt
primitiva behov att förenkla och klassificera kan vi begå grova övergrepp på
barn genom att sätta etiketter på dem. Om Kalle förvägras rätten att vara
unik och stämplas som annorlunda kommer hans självbild att förvrängas. Han
får ingen möjlighet att bygga upp en positiv självbild.
Han riskerar att utveckla
-
aggressivitet
-
destruktivitet
-
misstro
-
apati
snarare än
-
tillförsikt
-
positivt tänkande
-
positivt handlande.
Även hans målbilder blir då huvudsakligen negativa.
Det finns undersökningar som visar att barns självuppfattning i
förskoleåldern förutsäger deras framtida skolgång bättre än vad deras IQ
gör. Självuppfattningen bekräftas hela tiden genom andras uppfattningar, och
till slut danas hela personligheten som en självuppfyllande profetia. Det är
barnets totala erfarenhetssituation som skapar deras självuppfattning.
Mönstret kan brytas endast genom att nya människor eller nya situationer
kommer in.
Om Kalle är en kreativ, skapande människa kan det hända att han
på egen hand kan skapa sig en hygglig självbild i ett inre rum. Till detta kan
han gå när det yttre blir för svårt. Ju bättre Kalle börjar orka med det
yttre rummet, desto mindre tid ägnar han åt vistelse i det inre. Jag känner
några av vårt lands förnämsta konstnärer. De har berättat för mig att de
under sin skoltid betraktades som annorlunda av både skolpersonal och
skolkamrater. De kände sig fel, men de klarade av situationen genom att ha ett
inre rum att gå till. Ett rum att vila i, ett rum att hämta kraft ur, ett rum
att bygga positiva målbilder i. Deras erfarenheter, som inte tillerkändes
något värde i det yttre rummet, varken av andra eller av dem själva, kunde i
det inre rummet få växa till något som ledde vidare.
Den tidiga kränkningen av Kalle och av hans rätt att vara unik innebär att
han som barn och senare även som vuxen på något sätt måste hantera ett i
grunden bräckligt självförtroende. Han visar sällan upp sina ursprungliga
känslor av
-
hjälplöshet
-
beroende
-
avvisande.
De har undergått en psykisk förändring och resulterat i ett mönster av
- egen kontroll
- vrede mot motståndare
-
självständighet.
Kalle kan bli en människa som blir besatt av att få makt och stå i
händelsernas centrum. Han kommer förmodligen att under hela sitt liv hålla
på med att straffa sig själv för att han är fel, fel, fel.
Det är en speciell, indirekt form av utstötning och ensamgörande att inte se
till att människor med särskilda behov får tillgång till sådana tekniska
hjälpmedel (mekaniska, optiska, elektroniska etc.) som kan öka deras
kommunikationsmöjligheter och göra dem delaktiga av en gemenskap. Sådana
fördomar tvingar fram en situation där handikappet tar onödigt stor plats.
Strävan måste vara att göra det till en tolererad bieffekt. "
Att ses som unik och enastående är något helt annat än att
betraktas som annorlunda och utanför.
Det särskilda kommer förr eller senare det allmänna tillgodo.
En människa styrs av sin självbild och sin
målbild. Bådadera tar
färg av omgivningen.
Självbilden är mer avgörande än IQ för framgång i skolarbetet.
Den generella barndomen på dagis och i skola måste försöka knyta an
till den personliga. Annars blir alltihop likgiltigt.
Stora Allfaran är nog inte så farlig. Det unika går inte att
mångfaldiga.
Ingen människa är utbytbar. Då människor upplever sig själv eller
omgivningen som utbytbar, blir kulturen farlig.
Det är den personliga integriteten, inte den anonyma, som skall
värnas.
Det är en indirekt form av utstötning att inte se till att en
människa får de hjälpmedel hon behöver.
Det blir mycket "tack tillsammans" om man tillvaratar
specialkunniga människors förmågor och önskningar.
|
|