"Du som är så bra på bilar, kan du hjälpa mig att byta bromsbackar?
" "Jo, det kan jag väl göra. Fast det får bli i nästa vecka, och
du får förstås betala. Du vet vad en bilmekaniker har i timmen. Skall vi
säga hälften? "
Det ovanstående är en påhittad dialog mellan två grannar, men säkert
har den ägt rum i levande livet många gånger. Hur är det med dess
motsvarighet på omsorgs- och särskolekompetensområdet? Har du varit med om
att en bekant kommer och ber om professionella råd om sitt eget eller någon
annans specialkunniga barns utveckling? Har du föreslagit halva taxan - för
vänskaps skull?
Troligen inte. Kanske har det att göra med att omsorgskompetens är
odefinierad, medan bilmekanikerns kunskaper är synliga. Kanske handlar det om
kontrollerbarhet och utvärdering. En erfaren bilmekaniker kan i de flesta fall
relativt snabbt göra en grov bedömning av vilken typ av fel det är på bilen
och ge ett ungefärligt pris och tidsåtgång. Själv kan man enkelt ta reda
på om han gjort en riktig bedömning eller inte, t ex genom att provköra
bilen.
|
|
Om ett föräldrapar kommer till ett gruppboende med sin son hör det till
undantagen att föreståndaren kan redogöra för vilka metoder man arbetar
efter, och hur man tänker sig att stödja deras barns utveckling.
Föreståndare brukar bäva inför metodfrågor från föräldrar och
praktikelever. "Arbetar ni miljöterapeutiskt eller konsekvenspedagogiskt,
antroposofiskt eller enligt SIVUS? Eller är det lite av varje? "
Svaret blir oftast: "Här finns mycket värme och omtanke", och
"Här finns en trygghet och omsorg som de specialkunniga uppskattar."
Man hänvisar således till mjuka variabler och låter som om det inte gick att
förena omtanke med metod. Ett stort undantag är TEACCH-metoden (Treatment and
Education of Autistic and related Communication handicapped CHildren) som genom
sin konkretion är tydligare och lämpar sig bättre för utvärderingar än de
mer konturlösa metoderna. Också teknikintroduktion underlättas om den får
möta en tydliggjord kompetens och arbetsmodell.
På Socialstyrelsens och Landstingsförbundets uppdrag har det
kommit ut en bok Om omsorger och kompetens. Bra är det att så skett.
Samtal om såväl kompetensbredd som -djup och -mångfald behövs på alla
nivåer.
Den just nu pågående kompetensdiskussionen handlar dock mest om eventuella
konsekvenser av övergången från landstingsverksamhet till kommunal
verksamhet: "Skall det bli skolpsykologen som kommer till gruppbostäderna?
Kan en hemtjänstassistent verkligen rycka in som vårdarinna? ". Etc.
Vi väljer här en helt annan utgångspunkt och ifrågasätter än en gång om
omsorgsarbetet och dess personalkompetens alls bör domineras av vård. De
specialkunniga är sällan sjukare än vi andra. Det är kanske inte
vårdpersonal man framför allt behöver för råd och stöd i en
personlighetsutveckling? Det behövs kanske snarare professionella
inspiratörer och instruktörer som hantverkare, konstnärer, pedagoger och
tekniker?
"Sammanfattningsvis kan vi konstatera att det som man vet mest om i
omsorgen är begåvningshandikapp, tilläggshandikapp och medicinering. Dessa
kunskapsområden gör vårdarrollen tydlig. Undersökningen visar däremot på
låga siffror vad gäller kunskaper om den sociala individen, det sociala
nätverket och livshistorien. Resultatet tyder på en människouppehållande
syn. Våra för- väntningar var att resultatet skulle visa på ett mer
människoförändrande synsätt."
Så skriver Maria Carlsson och Maria Gunnarson i en uppsats
inom en forskningsöverbryggande kurs i social omsorg, höstterminen 1993.
Deras slutsatser stämmer med våra.
Några av problemen med dagens omsorgsarbete är att man
- har lite feedback från omgivningen
- har svårt att mäta resultat av vad man gör
- koncentrerar sig på hur saker görs snarare än vad man gör
- fokuserar på det som har med ordning och uppförande att göra
- överför detta på de specialkunniga
- lägger mer vikt vid process än resultat
- tror sig vara starkt styrd uppifrån
- har homogena arbetsgrupper.
Vi tror att omsorgskompetensen behöver utmanas. Utåt genom att man
släpper in omvärlden. Inåt genom att personalen görs mer heterogen.
Kompetensen blir inte synlig och kan inte vidareutvecklas med mindre än att
den sätts i omlopp.
Ruth, ur dina samtal med särskole- och omsorgspersonal - vad har du
fått för bild av deras situationer och strategier?
"Det är förstås olika på olika ställen och för olika individer.
Jag kan bara ge några glimtar av vad jag mött. Det pågår en brytning som
berör både de specialkunniga människorna och deras personal. För
specialkunniga vuxna handlar detta att ställa krav och att ta initiativ om en
process med en lång, lång tillvänjningsperiod. Generationsskillnaden är
tydlig. De som lämnar skolan nu eller som går i skolan nu har en helt annan
tydlighet, insikt och glädje än vad man hade för bara tio år sedan. Ändå
står särskolan inför stora omvälvningar. Den skall fullt ut integreras i
grundskolan. Teknologierna kommer att påverka inlärningsmöjligheter och
utbildning i dess innersta kärna. En rimlig gissning är att särskolan har
både stor anledning och goda möjligheter att utvecklas, bland annat genom ny
teknik.
I samband med skolavslutningen 1995 fick Tobias sin egen Isaac-bok med egna
bilder på sådant han gjort under våren.
I den omsorgsverksamhet jag mött verkar det som om många egentligen skulle
vilja spränga hela den organisatoriska uppläggningen. Det är ett
friskhetstecken. Man känner att man inte kan svara mot individens behov. Man
märker att man bara håller på med det generella och det kollektiva, men man
vill komma loss mot det individuella.
Jag har fått uppleva hur personal allvarligt letar efter motredskap när
innehållsliga möjligheter motverkas av organisatoriska hinder. När man t ex
på en ort skulle omorganisera den dagliga verksamheten i omsorgen så
försökte personalen värja sig mot att det utslagsgivande skulle vara var den
specialkunnige deltagaren bodde. Om man i stället hade brytt sig om
innehållet och vad personalen hade för specialkompetens - hur skulle då
grupperna på de olika dagcenterna kommit att se ut?
Samma fråga gäller för dem som slutar skolan. Om man låter kartan över
individernas förutsättningar (de specialkunnigas och personalens) vara
vägledande, får man en livfull verksamhet. Om man går efter den geografiska
kartan, blir det något alldeles annat.
I samband med nyheter rörs alltid mycket upp. Jag har gått igenom mina
anteckningar från samtal kring Isaac-projektet och bland annat hittat
nedanstående kommentarer till det från deltagande personal:
'Jag har börjat titta på allt det som finns i den andra världen, utanför
vår omsorgsvärld, och hur det hänger samman med vår.'
'Jag har tänkt på föräldrarna. Om de bara en enda gång hade fått se att
deras flicka kunde åka buss, så hade de kanske accepterat mycket mer frihet
för henne.'
'Jag brukar behöva tindra så mycket när jag berättar om mitt arbete - satsa
en sådan ofantlig entusiasm för att lyfta min verklighet. När jag berättar
om samma sak fast genom att berätta om Isaac, får jag så mycket gratis. Jag
kan hålla mig till det jag vill berätta om, och folk är ändå motiverade
att höra på.'
'Isaac har skapat kontakt mellan oss i personalen. Beror det på att vi alla
kan lika lite? Eller beror det mer på att vi så gärna skulle vilja göra
detta som Isaac kanske möjliggör? "
|
|
När man inte står ut som personal, när det känns som om man bara har att
gå in på toaletten och dunka huvudet hårt i väggen, gång på gång, och
sedan gå ut igen och fortsätta arbetet - vilka alternativ har man i praktiken?
Vad är det för utvecklingsarbete som bedrivs?
Klart är att det behövs många individuella samtal och inspiration på
vardagens nivå. Men det viktigaste att förändra är nog
- personalens upplevelse av vad de är satta att göra
- arbetslagens sammansättning
- att det kommer influenser utifrån.
Utvecklingens början behöver inte vara så storstilad. Ett litet exempel,
som vi fått erfarenhet av genom Isaac-projektet, är sådana förändringar
som initieras om man systematiskt börjar lägga upp bildbanker och
bildsekvenser. Då måste personal tänka efter före snarare än vara
ställföreträdande görare i stunden. Då kan man också skapa vettiga
tjänsteunderlag med större möjlighet till flexibelt innehåll och bättre
fördelning mellan dag och natt.
Det här med vettigare tjänsteunderlag är speciellt viktigt i de fall då
verksamheten berör specialkunniga personer som behöver mångårig närhet
till en enskild människa för att en verklig kommunikation skall komma till
stånd. På det sätt man arbetar i dag blir många tjänster så små att man
inte kan försörja sig på dem. Detta skapar rotation vilket drabbar de
specialkunniga.
Personalutveckling bör ses i sitt sammanhang med övrig verksamhetsutveckling.
Låt oss studera ett specifikt tema, nämligen aggression, och se vad detta
kräver på makro- och mikronivå. Lång blir listan över åtgärder som visat
sig erforderliga:
Genomtänkta anställningar.
Kontinuerlig utbildning/fortbildning om aggressivitet, rädsla, kommunikation,
rollfördelning, läkemedelsbiverkningar, sexualitet, kravnivå.
Självförsvar, fysisk träning och träning av personalsamverkan i samband med
våld.
Förändringar av den fysiska miljön för att minimera uppkomsten av våld och
för att göra den funktionell i de våldssituationer som likväl uppkommer.
Ge förutsättningar för en aktiv fritid genom materiel och/eller bemanning.
Kontinuerlig systematisk observation och dokumentation av våldssituationer och
hot.
Besök hos andra institutioner som regelbundet hanterar våld, t ex polis,
psykiatri, vaktbolag, akutsjukvård och socialtjänst.
En sammansättning av personalgruppen som gör att man med marginal klarar av
att hantera de flesta våldssituationer inte bara i ett akut skede utan även
under längre tidsperioder.
Ett regelmässigt omhändertagande av dem som utsatts för våld. Var och en
bör få lista tre personer som de vill samtala med och få stöd av i samband
med övergrepp.
Under lugna perioder ta alla chanser att bygga upp personalens kompetens och
samtidigt aktivt arbeta med den som utövar våldet. På så sätt kan man
skapa förutsättningar för ett successivt minskat våld.
Acceptera att man som personal inte klarar av att under långa perioder aktivt
stötta många personer med psykiska särdrag.
Sammansättningen av de boende
bör göras med utgångspunkt från detta. Kontinuitet i personalgruppen är en
mycket viktig förutsättning när det gäller att hantera våld och
aggression.
Specialistpersonal bör kontinuerligt finnas med som konsulter. Personalen i
boendet bör utarbeta program för hur kontakterna skall utformas. Speciellt
gäller detta inför sådana tillfällen då man snabbt behöver hjälp i en
kritisk situation.
Anpassa arbetsscheman så att man inte arbetar för långa pass t ex under
helger.
Lämna utrymme för självstudier, auskultationer, studiebesök, handledning,
dokumentation, kamratstöd och egna funderingar.
Arbeta på att (med hjälp av t ex expertsystem som Svarne) bygga upp begrepp,
processer och åtgärder med anknytning till våld/aggression så att alla
talar samma språk och så att man känner
att man har verktyg att hantera olika våldssituationer. Det som går att prata
om känns mindre skrämmande.
Våga ta upp till diskussion vilka konsekvenserna kan bli för den som
använder våld för att driva igenom sin vilja. Är det över huvud taget
tillåtet (juridiskt, etiskt osv.) att använda maktspråk i boendet? Vad
händer om man som personal har markerat var gränserna går men det aldrig
blir några tydliga följdverkningar när någon trampar över gränsen? Ska
man som personal acceptera att visst våld mot ens egen person så att säga
ingår i arbetet? Ska man polisanmäla vissa hot om våld eller ska det skötas
"internt"? Ska kamraterna i boendet ta med i beräkningen att det
alltid finns risk för att bli utsatt för våld när man bor i en gruppbostad?
Acceptera att nästan alla människor är rädda för våld och inse att det i
allmänhet också gäller den som utövar våldet. Acceptera att allvarligt
våld väcker mycket primitiva känslor till liv både hos den som utövar det
och hos den som utsätts.
Acceptera att du inte alltid förstår eller kan hantera en viss persons
aggressivitet.
Acceptera att det ibland är svårt eller till och med omöjligt att få
utomstående att leva sig in i hur det känns att bli utsatt för grovt våld.
Tänk på att våld är ett av de allra mest effektiva sätten att få
uppmärksamhet.
Försök att ge personen uppmärksamhet när han är lugn och ignorera så
långt som möjligt provokativa uppträdanden.
Att flytta på den person som är våldsam löser inga problem, varken för
personalen eller den enskilde. Att se flyttning som ett alternativ hindrar en
bara att få fram konstruktiva idéer om hur man kan bemöta våldet.
Acceptera aldrig våld, i vilken form det än framträder.
Det är omöjligt att nå ens en bråkdel av detta om personal saknar
möjlighet att träffa personal från andra ställen, läsa facktidskrifter,
få individuella samtal och fortbildning mm. Men långt ifrån allt kräver
specialresurser. Mycket kan arrangeras genom att föreståndaren och hela
gruppen prioriterar utvecklingsinsatser. Tänk vad det t ex skulle kunna betyda
för omsorgen om man tidigt byggde upp en livaktig Internet-kommunikation!
Det finns gott om böcker om verksamhetsstrategier. Vi vill bara peka på
tre satsningar som vi tror är viktiga i en verksamhet som också skall kunna
utnyttja teknologins framsteg:
-
skapa nätverk
-
bredare rekrytering
-
mer heterogena arbetslag.
1. Nätverk
När vi nu hamnat i en tid av snabba förändringar framstår organisationer
som en gång var ändamålsenliga plötsligt klumpiga som dinosaurier. Men
individer är fortfarande rörliga, och deras nära nätverk kan också vara
tillräckligt rörliga och lyhörda.
Det är de mänskliga nätverkens överlappning som håller ihop kulturen och
samhället. Finns ingen överlappning kan hela system falla som ett korthus.
Detta har vi nyss sett i Öststaterna där man genom reseförbud och angiveri
gjort människors nätverk små och separerade.
I Sverige har offentlig sektor gått före näringslivet i mycket, men vad
gäller nätverksbyggande ligger man efter. Nätverk inom omsorg och särskola
skulle kunna medverka till en dynamisk stabilitet i utvecklingsarbetet för
specialkunniga. Dessutom kan nätverk vara en av lösningarna på baksidan av
decentraliseringen: att människor blir för isolerade på sina arbetsplatser,
får alltför lite nya idéer och stöd av experter och kollegor. Om varje
anställd byggde upp åtminstone två kontakter med personal inom andra enheter/
verksamheter så skulle det få åtminstone två effekter:
Mycket kunskap sätts i omlopp. Kunskap, som rör sig, blir synlig och
utvecklas.
Enskilda människors kontaktnät börjar överlappa. Det är egentligen en
sådan överlappning som utgör det dolda hjärtat i en verksamhet. Som hindrar
den att falla samman som ett korthus när den utsätts för yttre
påfrestningar. Som kan fortsätta sina hjärtslag i vilken organisationsform
som helst.
Nätverk kräver att man går utanför den egna gruppen. Vi tror att detta
är nödvändigt om man skall kunna utveckla arbetet och se sina erfarenheter i
en ny dager. Vilken form nätverken tar - om man träffas, om man i IT-ismens
anda bildar samtalsgrupper på datanätet, om man har spalter i tidskrifter -
spelar nog inte så stor roll. Det viktigaste är att erfarenhetskunskapen
synliggörs genom att vara i rörelse. Och att man via överlappande nätverk
försöker åstadkomma stabilitet i den snabba förändringen.
2. Bredare rekrytering
Att rekrytera duktiga ungdomar till ensamarbete, t ex som personlig assistent 8
timmar per dag, är i dag varken rätt eller lätt. Omsorgsarbete marknadsförs
med starka vård- och underhållsförtecken. Man sprider ingen känsla av att
det handlar om mer avancerat tankearbete än vid de flesta andra arbeten. Genom
att tona ner sjukdomar, skurhinkar och dammsugare och visa på behov av
kreativitet, pedagogik, teknik och konst skulle man kunna dra till sig en del
av de ungdomar som i dag söker sig till media, konstutbildningar och teknik.
Även pojkar. Givetvis måste utbildningen förändras i samma riktning som
rekryteringsprofilen.
3. Mer heterogena arbetslag
För prestigelösa samtal i skilda särskole- och omsorgssammanhang har vi haft
god nytta av att tänka på fyrlingen FYRA, där bokstäverna står för:
F som i Förvaltaren,
Y som i Yrvädersentreprenören,
R som i Resultativraren och
A som i Administratören.
Alla människor och alla organisationer är blandningar av dessa fyra, men
somliga människor och somliga organisationer domineras av F eller Y eller R
eller A. För individer är detta inte bara acceptabelt - det kan vara
alldeles utmärkt. En människa som är en duktig förvaltare eller
yrvädersentreprenör eller resultativare eller administratör är guld värd.
Men platsar hon i arbetslaget? Ja, det gör hon förstås om organisationen
formar sig till en fyrklöver som inte bara accepterar utan också vårdar
mångfalden.
Tänk vilken verksamhet som skulle kunna skapas av ett idealarbetslag
bestående av människor liknande de fyra nedan:
FÖRVALTAREN.
Många tycker nog att förvaltaren är lite för präktig och
förutsebar och skulle önska att det fanns lite mer av entreprenör i honom
eller henne. Men en duktig förvaltare kan vara värd all möjlig beundran. Vi
vill ge ett exempel: läraren Anna.
Anna kunde med mycket små medel göra storverk. Utåt sett verkade hon
färglös och kom aldrig med några spektakulära utspel. När det kom
studiebesök berättade hon realistiskt om vardagsarbetet i klassen, medan
hennes kollegor ibland målande beskrev fantastiska undantagsutflykter.
Hon fick ganska lite uppmuntran uppifrån eftersom hon inte framhävde sig.
Föräldrarna uppskattade visserligen att deras barn verkade må bra, men även
de verkade sakna fyrverkerierna.
Att arbeta tillsammans med Anna gav emellertid en stor trygghet. Det mesta var
förutsägbart, eftersom hon planerade både på kort och lång sikt. Hon
visste i vilka situationer det fanns risk att en elev skulle bli rädd och
orolig. Inför dessa hade hon på förhand förberett en för honom acceptabel
reträtt. Det fanns alltid rejäla skyddsnät för de elever som absolut inte
fick ramla och slå sig. Andra elever, som behövde lite faror, fick utmana
världen. Hon lät dem t ex på egen hand gå till affären trots att de måste
passera en starkt trafikerad väg. Hon trodde att de klarade det, och hon
visste att det skulle få dem att växa. Men hon tog samtidigt en mycket stor
risk - om det hade hänt en olycka, skulle hon ensam fått ta ansvar för det.
Varje dag kunde man uppleva att hon fick eleverna att göra saker som man inte
trodde var möjliga. Hon gjorde det på ett sådant sätt att de slapp att
känna sig misslyckade. Det som utifrån verkade
rutinartat och tråkigt var i själva verket oerhört dynamiskt och farligt.
Att det var en kontrollerad farlighet gjorde det egentligen ännu mer
spännande.
YRVÄDERSENTREPRENÖREN.
Den vanligaste yrvädersentreprenören är nog den
unga sommarvikarien eller praktikanten som har tusentals fräscha idéer och
ork och energi att genomföra dem.
Arne berättar:
"Den vi tänker på fanns för några år sedan på en viss gruppbostad.
På bara några veckor hade hon rört om i det som stått stilla i årtionden.
Hon tog med sig de specialkunniga ut i samhället och på konserter och museer.
Hon hjälpte dem att annonsera efter flick- och pojkvänner, och hon såg till
att de ingick i sociala nätverk. Eftersom hon var jämnårig med flera av dem
gjorde de mycket tillsammans även när hon var ledig. Hon skilde inte på
arbete och fritid utan tyckte att allt hängde ihop.
Hon upptäckte att en ung man hade ett enormt underbett och därför såg
mycket underlig ut. Hon frågade oss alla varför han inte hade varit hos
tandregleraren. Det kunde vi inte svara på, för vi hade ju inte ens sett att
han hade underbett. Hon tog med honom till tandläkaren som efter ett tag satte
in en skena för att korrigera bettet. Hon tog tid på sig i affärerna så att
de skulle få chansen att välja kläder själva, och hon jobbade över långt
in på småtimmarna när någons pojkvän hade gjort slut och flickan ifråga
behövde någon att prata ut med.
Hon smittade oss alla med sin livslust och tro på att allt går att förändra
bara man vill. Efter sommaren slutade hon för att återgå till sina studier,
och när hösten kom hade lugnet åter lägrat sig i lägenheten, och det mesta
var tillbaka i det gamla. "
Många tycker att dessa sprudlande entreprenörer är mer av ondo än av
godo, eftersom de på kort tid ställer allt på ända och sedan försvinner
utan att behöva ta de långsiktiga konsekvenserna av sina impulsiva idéer.
Men egentligen bör man bli överlycklig när sådana här personer dyker upp.
De är utmärkta medel mot stagnation. På den här gruppbostaden hände det
att de specialkunniga flera år efteråt lite fnittrande berättade om allt
tokigt som hände den sommaren. De ville gärna ha henne tillbaka som vikarie.
RESULTATIVRAREN.
En resultativrare i det här sammanhanget vet relativt väl
hur långt det är möjligt för en specialkunnig människa att nå på olika
områden. Utifrån detta handlar hon resultatinriktat även om de yttre
förutsättningarna är urusla ekonomiskt eller personellt.
Arne berättar:
"När särskolan inte ville kännas vid Rolf, eller rättare sagt inte
klarade av att undervisa honom, så fick vi gå till Resultativraren trots att
hon egentligen var ansvarig för ett dagcenter. Hon hade sina lokaler i en
mörk korridor i en gammal och ruffig byggnad, men det glömde man snart bort
eftersom man kände en sådan enorm värme när man besökte henne.
Vid ett första samtal fick hon veta att det var viktigt att Rolf inte fick
behålla saker som han slagit sönder, eftersom detta ledde till att han såg
till just att saker gick sönder. Redan första timmen gick en radio sönder (om
man säger så). Resultativraren stoppade den då i en papperskasse och bad
Rolf slänga den i soptunnan utanför huset. Rolf vägrade förstås, varvid
Resultativraren tog honom i handen. Så gick de tillsammans ut och kastade den
i tunnan. Efter ytterligare en timme gick bandspelaren sönder och återigen
bad Resultativraren att Rolf skulle gå ut med resterna. Nu trodde Rolf inte
sina öron. Han vägrade gå ut, milt uttryckt. Trots det lyckades
Resultativraren genomföra även denna deponering.
Under förmiddagen inträffade ytterligare två likartade haverier, och
Resultativraren fick då ta hjälp av kollegor för att få Rolf att gå ut med
de trasiga apparaterna. För den som kände Rolf väl var det uppenbart vilken
urkraft som krävdes av Resultativraren för att genomföra detta. Det hade
naturligtvis varit betydligt lättare att inte se den tredje eller fjärde
incidenten, men hon fullföljde. Dels för att man hade bett om det från
boendet, dels för att hon omedelbart förstod att Rolf mådde dåligt av att
ha trasiga apparater omkring sig.
Under denna förmiddag åstadkom Resultativraren mer av förtroende-uppbyggnad
än man gjort i boendet under flera år. Hon fick också omedelbar belöning
genom att Rolf från den dagen inte hade sönder en enda sak hos henne. Han
kände att hon stod för sitt ord, och att hon brydde sig om hur han mådde.
Då kände han sig trygg."
ADMINISTRATÖREN.
Administratörer är ett kärt hatobjekt. Ofta framställs
deras verksamhet som i nidbilden ovan.
Men den som ger en organisation en struktur, analyserar organisationen,
redovisar den utåt och inåt, denne har en nyckelroll. Den duktige
administratören måste ofta vara en bra förvaltare, han måste ta till lite
yrvädersmetoder vid stagnation, och han måste vara starkt resultatinriktad.
Egentligen måste han spela på alla tre fälten ovan. Vår idoladministratör
är en problemlösare - någon som hjälper till att hitta praktiska lösningar
som är formellt korrekta och innehållsligt framåtsyftande. Arne Svensk:
"Jag kommer ihåg att jag på 1970-talet satt som facklig företrädare
i en grupp som projekterade ett nytt dagcenter. Alla ritningar skickades upp
till Socialstyrelsen, och sedan granskades ritningarna av Grunewald personligen.
Åtminstone var det den uppfattning vi fick. Vid ett tillfälle fick vi
tillbaka ritningarna med starkt ogillande från medicinalrådet vad gällde
placeringen av en dagvårdsavdelning för rörelsehindrade.
Grunewald kunde inte acceptera att man inom ett dagcenter gjorde skillnad på
rörelsehindrade och andra genom att tillskapa särskilda dagvårdavdelningar.
Som jag kommer ihåg tyckte många i gruppen att det var orimligt och
översittaraktigt att man på Socialstyrelsen satt och granskade
byggnadsritningar från Skåne och dessutom hade fräckheten att ha åsikter om
dem. Men till slut blev det som Grunewald ville, och dagvårdsavdelningen
ströks från ritningen. Med facit i hand kan jag nu se att det mesta han hade
åsikter om beträffande våra ritningar var helt korrekt och långt före sin
tid.
Det som möjliggjorde en administrativ resultativer under denna period var att
man operationaliserade fyra fräscha principer: integrering, normalisering,
liten grupp och närhet. Man angav hur stor en liten grupp får vara för att
fortfarande få kallas liten, nämligen maximalt fem personer. Man slog fast
att det inte var normalt att dessa fem delade rum utan att var och en skulle ha
sitt eget. Det var normalt att gå till ett arbete varje dag, och ett sådant
arbete borde man ha ute i samhället tillsammans med andra.
Med hjälp av lagstiftning och relativt detaljerade regler lyckades
Socialstyrelsen under en lång period på ett positivt sätt fungera som en
drivande och resultatinriktad organisation. "
Idolarbetslaget Fyrklövern. Om människor som de fyra ovanstående kunde
arbeta tillsammans och använda varandra till det de är bra på - kan du
föreställa dig vilken verksamhet det skulle kunna bli? Kan du se hur
värdefull just olikheten i deras läggningar och kompetenser skulle vara?
Omsorgskompetensen behöver synliggöras.
Detta kan endast ske genom att kompetens utmanas och sätts i rörelse.
Utåt genom att man släpper in omvärlden. Inåt genom mer heterogen
personal.
Nätverk behövs för förnyelse och för en dynamisk stabilitet.
Överlappande gemenskaper bygger upp en stabilitet och medverkar till att
isolering bryts.
I arbetslagen behöver människorna kunna nyttiggöra varandras olika
kompetenser. I kapitlet presenterades FYRA typgestalter: Förvaltaren,
Yrvädersentreprenören, Resultativraren och Administratören. Alla lika
viktiga.
Verksamheten behöver också rena inspiratörer och instruktörer, t ex
hantverkare, konstnärer, pedagoger och tekniker.
Det pågår en brytning som påverkar både de specialkunniga
människorna och deras personal. Generationsskillnaden är tydlig. De som
lämnar särskolan i dag har en helt annan friskhet än vad man hade för
bara tio år sedan.
Man skapar en annan rekrytering om man visar på behoven av kreativitet,
pedagogik, teknik och konst och tonar ner sjukdomar, skurhinkar och
taxibeställningar. Också pojkar skulle lika väl kunna dras till
omsorgsarbete som till media, konstutbildningar och teknik. Utbildningen
måste förstås ändras i motsvarande riktning.
|
|